سومین جشتواره امیرکبیر - طرح ها، پایان نامه ها و رساله های دانشجویی کاربردی کارفرما محور (مهلت ارسال 10 آذر تا 12 دی ماه 1401)

معرفی جشنواره

پایان نامه های کاربردی و کارفرمایی مطالعات تعامل صنعت و دانشگاه و جلسات هم اندیشی اتاق فکر ارتباط صنعت و دانشگاه، جهاد دانشگاهی استان البرز و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز که بر اساس روش ارزیابی مشارکتی (PA) انجام شده است، نشان داده است شکاف عمیق اهداف و برنامه‌ها و فقدان گفتمان مشترک بین دانشگاه و صنعت موجب شده است که از ظرفیت‌های یکدیگر بی‌بهره بمانند درحالی‌که هر دو طرف اعتقاد دارند، هم صنعت و هم دانشگاه از ارتباط با یکدیگر منتفع می‌گردند و از طرفی هم هریک به‌تنهایی از انگیزه‌هایی برای ایجاد ارتباط با یکدیگر برخوردار هستند ولی به علت نبود بستری مناسب و فراگیر و ساختار نهادی، از قابلیت‌ها و توانمندی‌های همدیگر بی بهره مانده‌اند. هرچند در طول دهه اخیر اتخاذ سیاست‌های راهبردی در سطح کلان و اجرای برنامه‌های مختلف، از طرف نهادهای علمی یا صنعتی و صرف هزینه­های بسیار هنگفتی در افزایش سرمایه علمی کشور در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد که متأسفانه تولیدات آن با کمترین سطح کاربرد در توسعه صنایع و جامعه در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی نگهداری می‌شود و از طرف دیگر صنایع کشور بعد از سالها فعالیت به دلیل پایین بودن دانش کاربردی توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نداشته و معمولاً با الگوگیری از صنایع مشابه خارجی نیاز به دانش خود را به‌صورت دست‌ دوم و یا مهندسی مجدد و یا خرید فن‌آوری از خارج از کشور تأمین می‌کنند که منجر به کاهش توان رقابتی این بخش می‌گردد. با توجه به این بی اطلاعاتی از یکدیگر و نداشتن تعامل مؤثر، هرگز بازار عرضه و تقاضای دانش و فن‌آوری در اقتصاد داخلی کشور شکل نگرفت و این شکاف همچنان عمیق باقی‌مانده است. بر اساس اصول علم اقتصاد، زمانی اتلاف منابع در یک بازار به حداقل ممکن خواهد رسید که بین عرضه و تقاضا هیچ شکافی وجود نداشته باشد و از طرفی بدیهی است وجود اطلاعات و مبادله‌ی اطلاعات بین عرضه و تقاضا در بازار هر محصول یا خدمات، یکی از شرایط اصلی رسیدن به تعادل در بازار است درواقع برای کاهش شکاف بین بخش صنعت و دانشگاه ضروری است که بازارهای علم و دانش و تعاملات و معاملات و مبادلات شکل‌گرفته شود تا مکانیزم بازار در تخصیص بهینه این محصول به‌صورت صحیح عمل نماید. با در نظر گرفتن مطالعات صورت گرفته در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین با بررسی مسائل اساسی در بروز شکاف موجود بین این دو حوزه، راه­کارهای اجرایی کاربردی کردن دانش تولیدی در مراکز علمی کشور (عرضه) بکار بردن دانش و فن‌آوری بر اساس نیازهای تغییر و توسعه (تقاضا)، تنها راه، کاهش شکاف بین صنعت و دانشگاه ایجاد کانال ارتباط خواهد بود. در هر صورت بخش اعظم تحقیقات و پایان نامه ها به نقل از مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری”رساله‌هایی که تقاضا محور بوده و همراه پروژه‌ای از بیرون دانشگاه باشند بسیار پایین است. شاید زیر یک درصد یا یک درصد.” این یعنی اتلاف منابع و سرمایه عظیم مادی و انسانی. بر اساس یافته های این تحقیق مشخص شد به دلیل عدم فعالیت نهادهای پایدار و کارآمد، ارتباط سیستمی و نظام یافته بین پایان نامه­ها و تقاضا برای این طرح­ها شکل نگرفته است. بر اساس نتایج مطالعات، لازم است نهادسازی انجام پذیرفته و میدان حضور و ظهور پایان نامه­ها و طرح ها، برای کاربردی شدن در صنعت و جامعه طراحی و ایجاد گردد و باید طرحی نو درانداخت و تقاضاهای جامعه و صنعت را به دانشگاه شناساند. لذا طرح جشنواره ملی طرح ها و پایان نامه­های کاربردی و کارفرمایی با هدف پلی ارتباطی، که این شکاف را به هم متصل کند، طراحی شده است و در همین راستا در طول سه سال در اتاق فکر ارتباط صنعت و دانشگاه و با حضور نماینده های هر دو طرف، در چندین جلسه هم اندیشی مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس نتایج این مطالعه، این جشنواره می تواند نقش یک نهاد و ساختار را به عهده داشته باشد. جهاد دانشگاهی استان البرز و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با همکاری همه‌ی ذی­نفعان (صنعت-دانشگاه-مراکز تحقیقاتی –جامعه و دولت) راهبرد کاربردی کردن و کارفرمایی کردن طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی و پروژه‌های پژوهشی را با اولویت نیاز محور بودن در جهت بهبود محیط کسب‌وکار با ایجاد یک جشنواره ملی فراگیر در دستور کار قرار داد. 

اهداف جشنواره

شناسایی سازمان‌های حامی از پایان‌نامه‌ها؛ - کاربردی کردن دانش و پژوهش در راستای نیازهای سازمان‌ها؛ – ایجاد زبان مفاهمه (گفتمان) بین سازمان‌ها و بنگاه‌ها با دانشجویان و دانش‌اندوزان؛ – ایجاد پیوند پایدار و نظام‌مند و همکاری مستمر (فرهنگ‌سازی و عادی‌سازی رابطه) بین دانشگاه و صنعت؛ – اعتمادسازی و انجام تحقیقات مشترک با صنعت در پاسخ به نیازهای تحقیقاتی؛ – به­هنگام نگه‌داشتن صنعت در ارتباط با تازه‌های علم، فناوری‌ها و فنون جدید؛ -توانمندی در توسعه محصولات جدید، دستیابی به بازارهای جدید و توسعه سطوح مهارتی؛ – شناسایی و تجاری کردن ایده‌ها و نوآوری‌های دانشجویان؛ -کمک به دانشجویان برای انتخاب موضوع کاربردی؛ -کمک به دانشجویان برای کاربینی- کارورزی- کارآموزی و کار دانشجویی – جایابی برای گذراندن فرصت‌های مطالعاتی برای استادان؛ – توسعه روحیه تحقیق در عرصه‌های کار و عمل؛ – اثربخش نمودن آموزش‌های دانشگاهی؛ -کمک به هدایت منابع حمایتی و اعتبارات پژوهشی سازمان‌ها در جهت پایان‌نامه‌های کاربردیِ هم‌راستا با نیاز آن سازمان‌ها و صنایع. – بین الاذهانی شدن مفاهیم علمی بین دانشگاه مراکز علمی و بنگاه های اقتصادی و سازمانها. – تقاضا محور بودن و مصرفی شدن دستاوردهای علمی بر اساس نیاز جامعه و صنعت. – عبور از سطحی نگری نسبت به پایان نامه ها و طرح ها به عنوان یک کار صرفا وظیفه ای برای اشتغال دانشجویان. – شکل گیری فرهنگ ارتباطات و گفتمان و تعاملات بین استادان و دانشجویان و مراکز علمی و پژوهشی. – شناسایی بازار تقاضا و اهمیت آن و ورود به جامعه قبل از فارغ التحصیلی. – مردمی سازی دانش و رشد سواد علمی جامعه و صنعت. – شکل گیری پارادایم و زبان همگانی و همگرایی و مشارکت در اقتصاد و تجارت. – شکل گیری ستاد بزرگ هدایت طرح و پایان نامه. – انقلابی در ارتباطات شکل گیری موقوفه ها و جوایز ملی . – تقویب ارتباط آموزش عالی با بازار کار، بنگاههای اقتصادی و جامعه . – جهت دهی تحقیقات دانشگاه­ها و تاثیرات اجتماعی فرهنگی و کاهش بیکاری 

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت جشنواره به آدرس زیر مراجعه نمایید.

http://payanname.alborzjde.ir

0 نظر   |    سه‌شنبه، 29 آذر 1401 12:29

نظرها

ارسال یک نظر

تذکر: تگ‌های اچ‌تی‌ام‌ال مجاز نیستند