ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره نهم

در راستای انتشار ماهنامه دولت الکترونیکی به منظور آگاه‏سازی و شفاف‏سازی هر چه شایسته‏تر اذهان با مفاهیم، فعالیت‏ها و پروژه‏های دولت الکترونیکی خصوصاً وزارت بازرگانی و بخش بازرگانی کشور بر آن شدیم در جهت آشنایی بیشتر با آخرین دستاوردهای علمی و عملی و آخرین فناوری‏های روز دنیا در این حوزه و همچنین بهره‏مندی از آخرین مطالعات محققین داخلی و خارجی، تغییراتی در چارچوب ارایه ماهنامه ایجاد نماییم. بنابراین از این شماره، ماهنامه دولت الکترونیکی در قالب 4 فصل با محتویات ثابت به صورت زیر منتشر خواهد شد:

 فصل اول به معرفی یکی از مفاهیم اصلی در حوزه دولت الکترونیکی و یا حوزه‏های مرتبطی چون تجارت الکترونیکی اختصاص خواهد یافت.

در فصل دوم مقالاتی در موضوعات مرتبط با دولت و تجارت الکترونیکی منتشر می‏شود.

فصل سوم، مطالعه موردی یک تجربه موفق حول مفاهیم مرتبط را دربرخواهد گرفت و با توجه به اینکه بحث دولت الکترونیکی مفهوم نسبتاً جدیدی در سطح بین‏المللی بوده و طی سال‏های اخیر نیز مقالات زیادی در این حوزه در نشریات بین‏المللی به چاپ رسیده است، نظر بر این است که از این پس فصل چهارم هر شماره به ترجمه یکی از مقالات به چاپ‏رسیده در نشریات معتبر بین‏المللی اختصاص یابد.

با توجه به تغییراتی که در چارچوب ماهنامه دولت الکترونیکی داده شده است، فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی مفهوم تجارت سیار به عنوان یکی از مفاهیم نوین در تجارت الکترونیکی اختصاص یافته است. از آنجایی که تجارت سیار مفهوم گسترده‏ای است و با استفاده از ویژگی‏های اصلی آن می‏توان به واکاوی بحث دولت سیار نیز پرداخت، این مبحث در قالب سه بخش تدوین شده است که دو بخش اول که طی این شماره و شماره بعدی ماهنامه منتشر خواهد شد، مفاهیم اساسی در حوزه تجارت سیار را بیان نموده و بخش سوم نیز به طور خاص به بحث دولت سیار پرداخته است.

فصل دوم این شماره شامل دو مقاله با عناوین"مدل پیشنهادی برای کنترل تورم با استفاده از سیستم‏های خبره" و "شهر الکترونیکی؛ مقایسه دو شهر الکترونیکی برتر کیوتو و شانگهای" می‏باشد.

در فصل سوم به مطالعه موردی بانک Nordea به عنوان یکی از بانک‏های موفق در زمینه استفاده از ابزارها و استراتژی‏های بانکداری الکترونیکی در سطح بین‏المللی پرداخته شده است.

فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "Using ICTs to create a culture of transparency: E-government and social media as openness and anti-corruption tools for societies" است که در شماره 27 نشریه Government Information Quarterly" " در سال 2010 منتشر شده است. این مقاله به مفهوم فرهنگ‏سازی در حوزه شفافیت اداری پرداخته و نشان می‏دهد که چگونه توسعه دولت الکترونیکی می‏تواند به افزایش نگرش‏های فرهنگی جهت افزایش شفافیت، ایجاد محیطی باز برای کسب و کار و کاهش فساد کمک نماید.