ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره هشتم

در عصر حاضر که اطلاعات نه تنها به صورت ساعتی بلکه به صورت ثانیه‏ای در حال تغییر می‏باشد، وجود و دسترسی به اطلاعات صحيح و منسجم يکي از ملزومات اساسی هر فعالیت اقتصادی و تجاری به شمار می‏رود چراکه اشتباه بودن و یا عدم وجود اطلاعات صحيح باعث نتيجه‏گيري غلط و اخذ تصميمات نامناسب توسط بنگاه‏ها در بازار شده و نتایج وخیمی را در سطوح خرد و کلان اقتصادی به دنبال خواهد داشت. بنابراین راهکارها و ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده‏ها را در قالبی یکپارچه درآورده و به صورت منسجم و به سادگی در اختیار استفاده‏کنندگان قرار دهند، اهمیت بالایی می‏یابند. یکی از این راهکارها انبارش داده (Data Warehousing ) است که هدف از آن فراهم کردن يک محيط يکپارچه جهت پردازش اطلاعات می‏باشد. در اين فرايند، اطلاعات تحليلي در دوره‏هاي مناسب زماني سازماندهي و ذخيره مي‏شوند تا بتوان از آن­ها در فرايندهاي تصميم‏گيري استفاده کرد. به طور کلي انبار داده‏ها (Data Warehouse )، مجموعه‏اي است موضوعي، مجتمع، متغير در زمان و پايدار از داده‏ها که به منظور پشتيباني از فرايند مديريت تصميم‏گيري مورد استفاده قرار مي‏گيرد.
انباره داده با دستیابی، یکپارچه­سازی و سازمان­دهی داده­های عملیاتی کلیدی به شکلی سازگار، قابل اطمینان و در دسترس، اطلاعات مختصر و قابل اعتمادی را در مورد فعالیت­های جاری، گرایشات و تغییرات در اختیار مدیران و تصمیم‏سازان قرار می‏دهد. این در حالی است که در فرایندهای اطلاعاتی کنونی، داده­ها معمولا در سیستم­های عملیاتی مجزا قرار دارند و در بهترین حالت مدیران تنها با استفاده از بخشی از اطلاعات تصمیم‏گیری می­کنند. بنابراین ایجاد یک انباره داده در قالب فرایند انبارش اطلاعات، یکی از نیازهای اساسی اطلاعاتی برای مدیران و سازمان‏های امروزی محسوب می‏شود.
به طوری که مستحضر هستید پیرو تعریف پروژه "پیاده‏سازی هوش تجاری در بخش بازرگانی" در معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی و از آنجایی که مفهوم هوش تجاری، مفهوم نسبتاً جدیدی است، در شماره سوم این ماهنامه با هدف ایجاد شناخت از مفاهیم اصلی مرتبط با این پروژه، فصلی به بررسی مفهوم هوش تجاری و سایر مفاهیم وابسته به آن به صورت اجمالی اختصاص یافت. در این شماره از ماهنامه در نظر است تا توضیحات تفصیلی‏تری از برخی ابعاد فنی پیاده‏سازی هوش تجاری آورده شود. بنابراین فصل اول این شماره به بیان مفاهیم اصلی انباره‏های داده اختصاص یافته است.
در فصل دوم فروشگاه‏های مجازی مورد بررسی قرار گرفته‏اند. امروزه با فراگیر شدن تجارت الکترونیکی در ابعاد وسیع، لزوم فراهم ساختن امکان خرید و فروش به صورت اینترنتی به میزان قابل‏ملاحظه‏ای خود را نمایان ساخته است. فروشگاه‏های مجازی و الکترونیکی نیز به وجود آمده‏اند که در محیط مجازی، امکاناتی همانند فروشگاه‏های فیزیکی در اختیار مشتریان قرار ‏دهند، لذا توسعه تجارت الکترونیکی، رشد و گسترش فروشگاه‏های مجازی را اجتناب‏ناپذیر می‏نماید. بنابراین در فصل دوم ماهنامه راجع به الزامات توسعه این فروشگاه‏ها، زیرساخت­های مورد نیاز، مزایا و معایب آن­ها و تفاوت‏های موجود با فروشگاه‏های فیزیکی مطالبی ارایه شده است.
با رویکرد بررسی و استفاده از تجربیات برتر کشورهای پیشرو در زمینه دولت الکترونیکی در این شماره از ماهنامه تجربه کشور کره جنوبی در ایجاد و راه‏اندازی سیستم مالیات الکترونیکی این کشور مورد مطالعه قرار می‏گیرد. این سیستم یکی از پروژه‏های اصلی و نوآوری‏های دولت کره جنوبی در راستای تحقق دولت الکترونیکی در این کشور بوده است که با عنوان Home Tax Service نامیده می‏شود. از آنجایی که این کشور رتبه نخست را در توسعه دولت الکترونیکی در میان سایر کشورهای جهان دارد، مطالعه پروژه‏ فوق می‏تواند در جهت پیاده‏سازی سیستم جامع مالیات الکترونیکی در کشور و در راستای تحقق دولت الکترونیکی راهگشا باشد. 
بر اساس روال کار در چند شماره گذشته، فصل چهارم به معرفی خدماتی که در حال حاضر وزارت بازرگانی و سازمان‏های تابعه آن به شهروندان و سایر بخش‏ها ارایه می‏دهند، اختصاص یافته است. در این راستا در این شماره از ماهنامه خدمات سازمان بازرگانی استان‏های لرستان، گلستان و اردبیل و همچنین خدمات معاونت هماهنگی، توسعه منابع و امور مجلس معرفی خواهند شد.