در عصر حاضر که اطلاعات نه تنها به صورت ساعتی بلکه به صورت ثانیهای در حال تغییر میباشد، وجود و دسترسی به اطلاعات صحيح و منسجم يکي از ملزومات اساسی هر فعالیت اقتصادی و تجاری به شمار میرود چراکه اشتباه بودن و یا عدم وجود اطلاعات صحيح باعث نتيجهگيري غلط و اخذ تصميمات نامناسب توسط بنگاهها در بازار شده و نتایج وخیمی را در سطوح خرد و کلان اقتصادی به دنبال خواهد داشت. بنابراین راهکارها و ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و دادهها را در قالبی یکپارچه درآورده و به صورت منسجم و به سادگی در اختیار استفادهکنندگان قرار دهند، اهمیت بالایی مییابند. یکی از این راهکارها انبارش داده (Data Warehousing ) است که هدف از آن فراهم کردن يک محيط يکپارچه جهت پردازش اطلاعات میباشد. در اين فرايند، اطلاعات تحليلي در دورههاي مناسب زماني سازماندهي و ذخيره ميشوند تا بتوان از آنها در فرايندهاي تصميمگيري استفاده کرد. به طور کلي انبار دادهها (Data Warehouse )، مجموعهاي است موضوعي، مجتمع، متغير در زمان و پايدار از دادهها که به منظور پشتيباني از فرايند مديريت تصميمگيري مورد استفاده قرار ميگيرد.
انباره داده با دستیابی، یکپارچهسازی و سازماندهی دادههای عملیاتی کلیدی به شکلی سازگار، قابل اطمینان و در دسترس، اطلاعات مختصر و قابل اعتمادی را در مورد فعالیتهای جاری، گرایشات و تغییرات در اختیار مدیران و تصمیمسازان قرار میدهد. این در حالی است که در فرایندهای اطلاعاتی کنونی، دادهها معمولا در سیستمهای عملیاتی مجزا قرار دارند و در بهترین حالت مدیران تنها با استفاده از بخشی از اطلاعات تصمیمگیری میکنند. بنابراین ایجاد یک انباره داده در قالب فرایند انبارش اطلاعات، یکی از نیازهای اساسی اطلاعاتی برای مدیران و سازمانهای امروزی محسوب میشود.
به طوری که مستحضر هستید پیرو تعریف پروژه "پیادهسازی هوش تجاری در بخش بازرگانی" در معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی و از آنجایی که مفهوم هوش تجاری، مفهوم نسبتاً جدیدی است، در شماره سوم این ماهنامه با هدف ایجاد شناخت از مفاهیم اصلی مرتبط با این پروژه، فصلی به بررسی مفهوم هوش تجاری و سایر مفاهیم وابسته به آن به صورت اجمالی اختصاص یافت. در این شماره از ماهنامه در نظر است تا توضیحات تفصیلیتری از برخی ابعاد فنی پیادهسازی هوش تجاری آورده شود. بنابراین فصل اول این شماره به بیان مفاهیم اصلی انبارههای داده اختصاص یافته است.
در فصل دوم فروشگاههای مجازی مورد بررسی قرار گرفتهاند. امروزه با فراگیر شدن تجارت الکترونیکی در ابعاد وسیع، لزوم فراهم ساختن امکان خرید و فروش به صورت اینترنتی به میزان قابلملاحظهای خود را نمایان ساخته است. فروشگاههای مجازی و الکترونیکی نیز به وجود آمدهاند که در محیط مجازی، امکاناتی همانند فروشگاههای فیزیکی در اختیار مشتریان قرار دهند، لذا توسعه تجارت الکترونیکی، رشد و گسترش فروشگاههای مجازی را اجتنابناپذیر مینماید. بنابراین در فصل دوم ماهنامه راجع به الزامات توسعه این فروشگاهها، زیرساختهای مورد نیاز، مزایا و معایب آنها و تفاوتهای موجود با فروشگاههای فیزیکی مطالبی ارایه شده است.
با رویکرد بررسی و استفاده از تجربیات برتر کشورهای پیشرو در زمینه دولت الکترونیکی در این شماره از ماهنامه تجربه کشور کره جنوبی در ایجاد و راهاندازی سیستم مالیات الکترونیکی این کشور مورد مطالعه قرار میگیرد. این سیستم یکی از پروژههای اصلی و نوآوریهای دولت کره جنوبی در راستای تحقق دولت الکترونیکی در این کشور بوده است که با عنوان Home Tax Service نامیده میشود. از آنجایی که این کشور رتبه نخست را در توسعه دولت الکترونیکی در میان سایر کشورهای جهان دارد، مطالعه پروژه فوق میتواند در جهت پیادهسازی سیستم جامع مالیات الکترونیکی در کشور و در راستای تحقق دولت الکترونیکی راهگشا باشد.
بر اساس روال کار در چند شماره گذشته، فصل چهارم به معرفی خدماتی که در حال حاضر وزارت بازرگانی و سازمانهای تابعه آن به شهروندان و سایر بخشها ارایه میدهند، اختصاص یافته است. در این راستا در این شماره از ماهنامه خدمات سازمان بازرگانی استانهای لرستان، گلستان و اردبیل و همچنین خدمات معاونت هماهنگی، توسعه منابع و امور مجلس معرفی خواهند شد.