ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره هفتم

در عصر حاضر افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه حوزه‏های اقتصادی، اجتماعی و تجاری، کلیه کشورها را ملزم به توسعه ارتباطات و تعاملات الکترونیکی نموده است. در حوزه کسب و کار، چنین ارتباطاتی مجموع فرایندها و تعاملات در زنجیره تأمین کالاها و خدمات را شامل می‏شود. این مسئله تعاملات وسیع واحدهای کسب و کار با سایر بخش‏ها را تحت پوشش قرار داده و از آنجایی که همواره حجم عظیمی از تعاملات این واحدها با بخش‏های دولتی می‏باشد، لزوم‏ توسعه زیرساخت‏های ارتباطات الکترونیکی در این بخش‏ها را نیز مشخص می‏سازد. در این میان از مهمترین فرایندهای زنجیره‎های تأمین در حوزه کسب و کار می‏توان به بحث تدارکات اشاره نمود که حجم گسترده‏ای از تعاملات بین اعضای زنجیره در قالب این فرایند تعریف می‏شود. بنابراین باید گفت که در بررسی توسعه تعاملات واحدهای کسب و کار با دولت و بالعکس (G4B) به صورت الکترونیکی، تدارکات الکترونیکی سهم مهمی خواهد داشت. همچنین تدارکات الکترونیکی ارتباطات دولت با شهروندان، کارمندان و سایر سازمان‏ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و به میزان قابل توجهی موجب تسهیل این روابط خواهد شد.
در مقایسه با تدارکات سنتی باید گفت تدارکات الکترونیکی موجب شفاف­سازی چرخه تامین کالا و خدمات شده و می‏تواند اهرم­های نظارتی متعددی را برای دستگاه­های نظارتی ایجاد کند. تدارکات الکترونیکی ارتباطات چهره به چهره و مراجعات مکرر خریداران و فروشندگان را کاهش داده و با این کار منجر به کاهش فساد اداری می‏شود. همچنین در این سیستم، کارایی به دلیل طراحی فرایندهای ساده، الکترونیکی و برخط افزایش خواهد یافت. در مجموع تمامی مزیت‏های فوق به کاهش قابل توجه هزینه‏ها منجر خواهد شد. 
از آنجایی که در کشور ما خریدهای دولتی بخش عمده­ای از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می­دهد، انجام خریدهای دولتی با اصول و مبنای صحیح تدارکات الکترونیکی نقش قابل توجهی در کاهش هزینه‏های اضافی و افزایش کارایی بخش‏های دولتی نیز خواهد داشت. بنابراین پیاده‏سازی سیستم تدارکات الکترونیکی علاوه بر تسهیل تعاملات بین دولت با شهروندان، بنگاه‏ها و سایر سازمان‏ها، به کاهش قابل توجه هزینه‏های دولتی و افزایش کارایی این بخش نیز کمک خواهد کرد ضمن اینکه برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری کشور با سایر کشورها نیز ضروری به نظر می‏رسد. اهمیت تدارکات الکترونیکی در بخش‏های دولتی و خصوصی باعث شده است که در اغلب کشورها پیاده‏سازی سیستم تدارکات الکترونیکی به عنوان بخشی از پروژه‏های عملیاتی در تحقق دولت الکترونیکی در نظر گرفته شود. در این راستا می‏توان سیستم تدارکات الکترونیکی کره جنوبی که یکی از تجربه‏ها و پروژه‏های موفق این کشور در پیاده‏سازی دولت الکترونیکی معرفی شده است، را نام برد. با توجه به اینکه طی سال‏های اخیر سیستم تدارکات الکترونیکی در کشور ما نیز در حال پیاده‏سازی است، فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی این مفهوم اختصاص یافته است.
با روند رو به رشد تبادلات و معاملات به صورت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، دیگر مبادلات پولی و سیستم‏های مالی به صورت سنتی در فرایندهای تأمین و تدارکات و سایر فعالیت‏های این دو حوزه، جوابگو نخواهند بود و نمی‏توانند امنیت لازم را برای چنین حجم بالایی از معاملات تأمین کنند. این مسئله نقش و اهمیت خود را در فعالیت‏های دولتی به خوبی نمایان می‏سازد. چراکه حجم عظیمی از پرداخت‏ها و تراکنش‏های مالی کشورها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت و بخش‏های دولتی مرتبط می‏شود. از طرفی اگر دولت سعی در ارایه خدمات خود به صورت الکترونیکی داشته باشد، ناگزیر باید زمینه تبادلات پولی به صورت الکترونیکی نیز فراهم باشد. لذا تحقق و توسعه دولت الکترونیکی در گرو امکان تبادلات پولی و مالی به صورت الکترونیکی است. به طور مثال تنها زمانی می‏توان یک سیستم مالیات الکترونیکی پیاده‏سازی نمود که شهروندان قادر باشند مالیات خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند. یا سیستم تدارکات الکترونیکی نیز بدون امکان پرداخت الکترونیکی کارایی خود را از دست می‏دهد. بنابراین پیاده‏سازی بسیاری از پروژه­های اصلی دولت الکترونیکی در گرو تحقق و توسعه سیستم‏های پرداخت الکترونیکی است. به همین دلیل و به دنبال مباحث شماره‏های قبلی ماهنامه در راستای آشنایی مخاطبین با مفاهیم امنیت اطلاعات، فصل دوم این شماره از ماهنامه نیز به معرفی مفاهیم اصلی پرداخت‏های الکترونیکی اختصاص یافته است.
فصل سوم ماهنامه دومین بخش از مبحث ERP را که در ماهنامه شماره قبل آورده شده بود، دربرمی‏گیرد. به طوری که در آن شماره نیز گفته شد، از آنجایی که شناخت دلایل موفقیت یا ناکامی شرکت‏هایی که در زمینه برنامه‏ریزی منابع سازمان، اقدام نموده‏اند، می‏تواند در پیاده‏سازی موفق‏تر ERP کمک نماید، این بخش از مبحثERP به بررسی تجربه چند نمونه سازمان موفق و ناموفق در حوزه پیاده‏سازی ERP اختصاص یافته است و در آن دلایل موفقیت یا عدم موفقیت این شرکت‏ها آورده شده است.     
بر اساس روال کار در چند شماره قبلی، معرفی خدماتی که در حال حاضر وزارت بازرگانی و سازمان‏های تابعه آن به شهروندان و سایر بخش‏ها ارایه می‏دهند، در دستور کار است. با توجه به این مطلب در فصل چهارم این شماره نیز به معرفی خدمات سازمان بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری و سازمان بازرگانی استان قزوین اختصاص یافته است.