کاربران وب همواره در استفاده از آن با مشکلات يافتن اطلاعات مرتبط، خصوصيسازي اطلاعات و ايجاد دانش جديد با استفاده از اطلاعات موجود در وب روبرو بودهاند. روشهاي سنتي بازيابي اطلاعات که براي جستجوي اطلاعات در پايگاهدادهها بهکارميروند، در وب قابل استفاده نیست و کاربران، درباره نوع و نحوه بازنمايي اطلاعات سليقههای خاص و متفاوتی دارند، لذا تامينکنندگان اطلاعات در وب میبایست با توجه به خواستهها و تمايلات کاربران، انواع گوناگونی از ارایه اطلاعات را ایجاد نمایند. از سوی دیگر، در حال حاضر اين سوال مطرح است که چگونه ميتوان دادههاي فراوان موجود در وب را به دانشي قابل استفاده تبديل کرد، به طوري که يافتن اطلاعات موردنياز در آن به سادگي صورت پذیرد. همچنين چگونه ميتوان با استفاده از دادههاي وب به اطلاعات و دانشي جديد دست يافت.
تکنيکهاي وبکاوي قادر به حل اين مشکلات هستند. وبکاوي با زمينههاي مختلف تحقيقاتي علوم کامپيوتر همچون دادهکاوي، پايگاه داده، بازيابي اطلاعات، هوش مصنوعي، يادگيري ماشين، پردازش زبان طبيعي، استخراج اطلاعات، انبار دادهها، طراحي واسط کاربر و ... در ارتباط تنگاتنگ است و گاهی به اشتباه به عنوان جایگزینی برای آنها درنظر گرفته میشود. در فصل اول این شماره از ماهنامه سعی شده است تا مفاهیم اصلی وبکاوی مورد بررسی قرار گیرد.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است که اولین مقاله با عنوان "تحلیل الگوی وابستگی برند در شرکت مخابراتی ایرانسل" میباشد که در آن به بررسی مجموعهای از متغيرهاي موثر بر وابستگی احساسی به برند در شركت ایرانسل پرداخته شده است. نتايج تحقيق بر مبناي پيمايش انجام شده نشان ميدهد پنج متغیر وفاداری به برند، ارتباط، علاقه، تمایل به پرداخت هزینه و تعصب به ترتيب اولويت بر حس وابستگی، تاثير ميگذارند.
دومین مقاله این فصل، "ارایه مدل پیشنهادی اولویتبندی استراتژیهای بانکداری الکترونیکی در ایران" نام دارد. در این تحقیق استراتژیهای توسعه بانکداری الکترونیکی شناسایی و با استفاده از تکنیک تاپسیس، اولویتبندی شدهاند. اولویتبندی استراتژیهای بانکداری الکترونیکی به بانکها کمک مینماید که از طریق شناسایی اولویتها منابع و سرمایههای خود را بر روی استراتژیهایی که اهمیت و اولویت بالاتری دارند قرار داده و از طریق تمرکز بر این استراتژیها منافع بیشتری را عاید بانک نمایند. نتایج تحقیق نشان میدهد که تغییر ساختار، توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی، حضور در بازار بینالمللی، توسعه منابع انسانی، بهبود شاخصهای مالی، و توسعه سهم بازار به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت را در استراتژیهای تجاری بانک بهمنظور توسعه بانکداری الکترونیکی دارا میباشند.
فصل سوم به مطالعه موردی شرکت وسترن دیجیتال (Western Digital) اختصاص یافته است. در این فصل سیستم اطلاعاتی کیفیت (Quality Information System) در شرکت وسترن دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم نیز ترجمه گزارشی با عنوان "Cloud Business Intelligence – Is what business need today" است که در سال 2013 در مجله بینالمللی مهندسی و تکنولوژی روز (IJRTE) به چاپ رسیده است. در این مقاله عوامل مهم تأثیرگذار بر تکامل هوش تجاری جدید در رایانش ابری، مدلهای مختلف استفاده از راهحلهای هوش تجاری در ابرها، محرکهای اولیه برای هوش تجاری ابری، آثار پیادهسازی هوش تجاری ابری و همچنین مباحث مربوط به آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.