ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره سی‌وششم

کاربران وب همواره در استفاده از آن با مشکلات يافتن اطلاعات مرتبط، خصوصي‏سازي اطلاعات و ايجاد دانش جديد با استفاده از اطلاعات موجود در وب روبرو بوده‏اند. روش‏هاي سنتي بازيابي اطلاعات که براي جستجوي اطلاعات در پايگاه‏داده‏ها به‏کارمي‏روند، در وب قابل استفاده نیست و کاربران، درباره نوع و نحوه بازنمايي اطلاعات سليقه‏های خاص و متفاوتی دارند، لذا تامين‏کنندگان اطلاعات در وب می‏بایست با توجه به خواسته‏ها و تمايلات کاربران، انواع گوناگونی از ارایه اطلاعات را ایجاد نمایند. از سوی دیگر، در حال حاضر اين سوال مطرح است که چگونه مي‏توان داده‏هاي فراوان موجود در وب را به دانشي قابل استفاده تبديل کرد، به طوري که يافتن اطلاعات موردنياز در آن به سادگي صورت پذیرد. همچنين چگونه مي‏توان با استفاده از داده‏هاي وب به اطلاعات و دانشي جديد دست يافت. 
تکنيک‏هاي وب‏کاوي قادر به حل اين مشکلات هستند. وب‏کاوي با زمينه‏هاي مختلف تحقيقاتي علوم کامپيوتر همچون داده‏کاوي، پايگاه داده، بازيابي اطلاعات، هوش مصنوعي، يادگيري ماشين، پردازش زبان طبيعي، استخراج اطلاعات، انبار داده‎‏ها، طراحي واسط کاربر و ... در ارتباط تنگاتنگ است و گاهی به اشتباه به عنوان جایگزینی برای آن‏ها درنظر گرفته می‏شود. در فصل اول این شماره از ماهنامه سعی شده است تا مفاهیم اصلی وب‏کاوی مورد بررسی قرار گیرد.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است که اولین مقاله با عنوان "تحلیل الگوی وابستگی برند در شرکت مخابراتی ایرانسل" می‌باشد که در آن به بررسی مجموعه‏ای از متغيرهاي موثر بر وابستگی احساسی به برند در شركت ایرانسل پرداخته شده است. نتايج تحقيق بر مبناي پيمايش انجام شده نشان مي‏دهد پنج متغیر وفاداری به برند، ارتباط، علاقه، تمایل به پرداخت هزینه و تعصب به ترتيب اولويت بر حس وابستگی، تاثير مي‏گذارند. 
دومین مقاله این فصل، "ارایه مدل پیشنهادی اولویت‏بندی استراتژی‏های بانکداری الکترونیکی در ایران" نام دارد. در این تحقیق استراتژی‏های توسعه بانکداری الکترونیکی شناسایی و با استفاده از تکنیک تاپسیس، اولویت‏بندی شده‏اند. اولویت‏بندی استراتژی‏های بانکداری الکترونیکی به بانک‏ها کمک می‏نماید که از طریق شناسایی اولویت‏ها منابع و سرمایه‏های خود را بر روی استراتژی‏هایی که اهمیت و اولویت بالاتری دارند قرار داده و از طریق تمرکز بر این استراتژی‏ها منافع بیشتری را عاید بانک نمایند. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که تغییر ساختار، توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی، حضور در بازار بین‏المللی، توسعه منابع انسانی، بهبود شاخص‏های مالی، و توسعه سهم بازار به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین اولویت را در استراتژی‏های تجاری بانک به‏منظور توسعه بانکداری الکترونیکی دارا می‏باشند.
فصل سوم به مطالعه موردی شرکت وسترن دیجیتال (Western Digital) اختصاص یافته است. در این فصل سیستم اطلاعاتی کیفیت (Quality Information System) در شرکت وسترن دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم نیز ترجمه گزارشی با عنوان "Cloud Business Intelligence – Is what business need today" است که در سال 2013 در مجله بین‏المللی مهندسی و تکنولوژی روز (IJRTE) به چاپ رسیده است. در این مقاله عوامل مهم تأثیرگذار بر تکامل هوش تجاری جدید در رایانش ابری، مدل‏های مختلف استفاده از راه‏حل‏های هوش تجاری در ابرها، محرک‏های اولیه برای هوش تجاری ابری، آثار پیاده‏سازی هوش تجاری ابری و همچنین مباحث مربوط به آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.