با گسترش فعاليتهاي عملياتي شركتها و سازمانها در دنياي كسبوكار امروز، اعمال تصميمات مديريتي برروي آنها بسيار مشكل شده است. سازمانها بايد بيش از پيش خود را با اين محيط كسبوكار متغير تطبيق داده و از منابع خود براي رسيدن به اهداف و ماموريتشان استفاده نمايند. فناوري اطلاعات نيز به عنوان يكي از منابع راهبردي سازماني از اين امر مستثني نميباشد. معماري سازماني ابزاري براي افزايش قدرت مديريت بر فناوري اطلاعات سازمان با هدف ايجاد هماهنگي بين عناصر اين فناوري براي نيل به اهداف سازماني است. یکی از بهترین رویکردها در معماری سازمانی، معماری سازمانی سرویسگرا است که از ترکیب معماری سازمانی و معماری سرویسگرا حاصل میشود و از ویژگیهای آن قابلیت استفاده مجدد، قرارداد رسمی برای تعامل، اتصال سست، پنهانسازی پیادهسازی داخلی، قابلیت ترکیبپذیری، خودمختاری و قابلیت شناسایی است که امکان تغییرات بههنگام در برابر شرایط متفاوت محیط کسبوکار را برای سازمانها و شرکتها فراهم میکند. با توجه به اینکه ترکیب معماری سازمانی و معماری سرویسگرا میتواند هدفی مطلوب برای سازمانها در مواجهه با تغییرات همیشگی محیط کسبوکار آنها باشد، اولین فصل این شماره از ماهنامه به معرفی معماری سازمانی سرویسگرا اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی برخی از ابزارهای بهبود وب برای نابینایان" میباشد که در آن، پس از مروری بر مطالعات پیشین و آشنایی با ابزارهای مورد استفاده نابینایان در وب، به معرفی برخی از ابزارهای بهبود وب برای نابینایان که به صورت رایگان در اختیار کاربران هستند پرداخته شده و این نرمافزارها مورد مقایسه قرار گرفتهاند و همچنین 5 نرمافزار برتر در این زمینه که تجاری نیز میباشند، معرفی و مقایسه شدهاند.
با توجه به اینکه رشد سریع تجارت الکترونیکی مشخصه اصلی اقتصاد نوین است، تجارت الکترونیکی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار نقش بسزایی در پیشرفت جوامع داشته است، بهگونهای که سهم قابل توجهی را در تجارت جهانی به خود اختصاص داده و راه را براي رشد سريعتر اقتصادي فراهم کرده است. همچنین اهميت و نقش صنايع كوچك و متوسط در كشورهاي صنعتي و كشورهاي در حال توسعه رو به افزايش بوده و به دليل ظهور فناوريهاي نوين، مسئله پذيرش فناوري توسط سازمانها براي كسب مزيت رقابتي از اهميت زيادي برخوردارست. از این رو در دومین مقاله این فصل با عنوان "شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بهمنظور توسعه صنایع کوچک و متوسط در حوزه تجارت الکترونیکی"، پس از مرور تحقیقات پیشین و کسب نظرات خبرگان بهمنظور توسعه صنایع کوچک و متوسط در حوزه تجارت الکترونیکی، عوامل کلیدی موفقیت شناسایی و سپس با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، این عوامل رتبهبندی شدهاند.
فصل سوم به صورت موردی به مطالعه برترینهای صنعت دولت الکترونیکی در منطقه اروپا اختصاص یافته است. این مطالعه با هدف ترویج بهاشتراکگذاری دانش و الگو گرفتن از برنامههای کاربردی سایر کشورها جهت کاهش هزینههای زاید و هزینههای راهاندازی سیستمهای جدید، انجام شده است که در آن، بهترینهای صنعت دولت الکترونیکی در کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گرفته و خلاصهای از فعالیتهای انجامشده در این کشورها ارایه شدهاند.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان "Build an agile BI organization" است که در سال 2013 توسط Boris Evelson انجام شده و مؤسسه تحقیقاتی Forrester آن را منتشر کرده است. در این مقاله، دلایل عدم کارایی سازمانهای نسل پیشین مبتنی بر هوش تجاری تشریح شده و سپس روشهای ظهور سازمانهای چابک و انعطافپذیر با استفاده از شیوههای نوین بهکارگیری هوش تجاری بیانمیشوند.