از گذشته، توسعه و پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها با چالشهای خاصی مواجه بود که اجازه نمیداد فرایند تولید نرمافزار همانند تولید سختافزار بهصورت صنعتی و سریع پیش رود، همچنین تغییر و یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی همواره مشکلات خاص خود را داشت. در مقابل، رهیافتها و فناوریهای ارایهشده در این حوزه نیز تلاش میکردند هر کدام به نوبه خود برای کاهش اثر این چالشها و بهبود وضعیت بازار نرمافزار راهحلهای موثری ارایه دهند. با گسترش كاربردهاي نرمافزار در تجارت و كسبوكار، لزوم ايجاد ارتباط بين نرمافزارهاي مختلف اهميت بيشتري يافت. نگرش جديد به اجزای مختلف نرمافزار مانند سرويس جديدي است كه ميتواند اين ارتباط را در زمان كوتاهتر و با هزينه كمتر ميسر سازد. معماری سرویسگرا روشی برای طراحی و پیادهسازی سیستمهای توزیع شدهای است که در آنها عملکرد سیستم بهصورت سرویس در اختیار کاربران و یا سایر سرویسها قرار میگیرد. با توجه به اهمیت بحث معماری سرویسگرا در توسعه و پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی سازمانها، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی این معماری اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی و اولویتبندی ریسکهای تجارت الکترونیکی با استفاده از روش FMEA" میباشد که در آن ریسکهای تجارت الکترونیکی در دو سطح خرد و کلان مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن (FMEA)، اقدام به اولویتبندی این ریسکها شده است. بر اساس نتایج حاصل از این مقاله میتوان بیان نمود که در سطح کلان، ریسک فنی، ارتباطی و امنیتی، ریسک اقتصادی، سیاسی و تجاری و ریسک اجتماعی و فرهنگی به ترتیب بالاترین و پایینترین اولویت را دارند. به علاوه در سطح خرد، ریسک دسترسی غیر مجاز به اطلاعات مهمترین ریسک بوده و فراهم نبودن امکان ارتباط چهره به چهره کمترین اهمیت را دارد.
مقاله دوم در این فصل "بررسی عوامل موثر بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی بهمنظور توسعه تجارت الکترونیکی" نام دارد که در آن با استفاده از روش معادلات ساختاری عوامل مختلف مؤثر بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی بهمنظور توسعه تجارت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاند. براساس نتایج تحقیق میتوان بیان نمود که سه دسته از عوامل اقتصادی، سیاسی و حمایتی در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی بهمنظور توسعه تجارت الکترونیکی موثر میباشند. همچنین نتایج نشان میدهد که عوامل اقتصادی از مهمترین عوامل بهمنظور جذب سرمایهگذاریهای مستقیم خارجی برای توسعه تجارت الکترونیکی بوده و عوامل حمایتی و سیاسی در اولویتهای بعدی قرار دارند.
فصل سوم، به مطالعه موردکاوی پیادهسازی هوش تجاری سلف سرویس در شرکت اینتل اختصاص دارد. در این مطالعه، رویکرد مورد استفاده توسط تیم مهندسی تولیدات فنی اینتل بهمنظور پیادهسازی هوش تجاری مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که شرکت اینتل توانسته است با ایجاد یکپارچگی میان هوش تجاری سلف سرویس و مدلهای توسعه هوش تجاری متمرکز، یک محیط کارا و انعطافپذیر بهمنظور ارایه اطلاعات مورد نیاز کاربران خود فراهم کند.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان "BI in a Cloud: Defining the Architecture for Quick Wins " است که در شماره 8 نشریه "SETLabs Briefings" منتشر شده است. بر اساس نتایج حاصل از این مقاله میتوان بیان نمود که مدل ابری حاصل از برنامههای کاربردی سرویسگرا، با بهکارگیری رایانش خارجی و پردازش در قالب خدمات الکترونیکی بلادرنگ، موجب افزایش قابلیت انعطاف و مقیاسپذیری میشود. مزایای اولیه حاصل از این مدل، شامل چابکی کسب وکار همراه با هزینههای پایینتر خواهد بود و به این ترتیب سازمانها میتوانند به طور سریعتر و موثرتری به محیطهای تجاری در حال تغییر، واکنش نشان دهند.