ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره سی‌ویکم

شتاب توسعه علوم بشری و پیشرفت فناوری‏های نوین، دستاوردهای جدید علمی را برای انسان به ارمغان آورده است، لیکن ورود به عرصه‏های جدید علمی و فناوری، همواره نکات و مسایل اخلاقی و محدودیت‏هایی را به همراه خواهد داشت. پیشرفت و توسعه علمی با یک فرایند دو جانبه همراه بوده است: یکی جنبه خدمات و ارزش‏های ارایه شده توسط فناوری جدید و دیگری، فرهنگ کاربردی و اخلاقی علوم نوظهور. خدمات و دستاوردهای فناوری‏های نوین در ارتقاء سطح کیفی زندگی انسان‏ها نقش مهمی ایفا می‏کنند و به رفع نیازها، مشکلات، خواسته‏ها و علایق بشر می‏پردازند. در مقابل ارایه خدمات و راهکارهای فنی، مسایلی چون اخلاق علمی و فرهنگ کاربری و اخلاقی، مورد توجه، بحث و بررسی قرار گرفته است. موضوعی که موجب اهمیت اخلاق علمی در دهه اخیر شده است، رشد پر شتاب علم و فناوری همزمان با ضعف نظام‏های سنتی اخلاقی در جوامع بوده است. اخلاق در فناوری اطلاعات، یک زمینه نوظهور از برخورد اطلاعات، بهداشت روانی و ارتباطات در عصر اطلاعات است که از طریق شبکه جهانی و فناوری‏های مرتبط با آن ارتقاء و تکامل می‏یابد. با توجه به اهمیت مسایل اخلاقی در فناوری اطلاعات، فصل اول این شماره از ماهنامه مطابق با شماره‌های پیشین، به ارایه گزارشی تحت عنوان "آداب فناوری اطلاعات" اختصاص دارد که در آن به نقش فناوری اطلاعات در جامعه امروز و ملاحظات اخلاقی این مسئله پرداخته شده و اخلاق علمی در حیطه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم این ماهنامه، دو مقاله منتخب ارایه شده است. اولین مقاله با عنوان "راهکارهای حفظ مشتریان در محیط تجارت الکترونیکی" می‌باشد. با توجه به این‌که مشتریان در محیط اینترنت با كم‏ترين هزينه انتقال و به‏راحتي و تنها با يك كليك مي‏توانند از يك وب‏سايت خارج شوند و از وب‏سايتي ديگر بازديد نمایند، از این رو حفظ مشتريان در محیط تجارت الكترونيكي بسيار دشوار است. علاوه بر این، با توسعه زيرساخت‏ها و افزایش گرايش افراد به خريد اينترنتي، می‏توان انتظار داشت که يكي از مهم‏ترين راهبردهاي شرکت‏ها در آینده بر محور حفظ مشتریان در محیط تجارت الكترونيكي استوار خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله، راهکارهای حفظ مشتریان در محیط تجارت الکترونیکی مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرد. 
ظهور تجارت الکترونیکی باعث به‏وجود آمدن تغییراتی در نحوه ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف‏کنندگان می‏شود، چراکه با استفاده از آن هزینه‏های تولید، پردازش و انتقال اطلاعات به شدت کاهش می‏یابد. این تغییرات نقش واسطه‏ها (به‏عنوان ارتباط‏دهنده تولیدکنندگان و مصرف‏کنندگان) را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگرچه نمی‏توان به‏طور دقیق عنوان کرد که این تغییرات با چه سرعتی اتفاق خواهند افتاد، اما می‏توان انتظار داشت که واسطه‏گری الکترونیکی نقش عمده‏ای را در آینده تجارت الکترونیکی ایفا نماید. از این رو دومین مقاله این فصل، با عنوان "تجارت الکترونیکی، بازارهای دوجانبه و واسطه‏گری" به بررسی و تحلیل آثار واسطه‏گری الکترونیکی در شرایط وجود بازارهای دوجانبه در محیط تجارت الکترونیکی می‌پردازد.
در فصل سوم، به مطالعه موردی تجارت الکترونیکی در شرکت Nike، بزرگ‌ترین فروشنده لوازم ورزشی در جهان پرداخته می‌شود که در این بررسی، پس از معرفی شرکت و بیان محصولات آن، فرایند تجارت الکترونیکی و وب‌سایت این شرکت تشریح می‌شود. همچنین یکی از ابتکارات مهم و موفق این شرکت که مزیت رقابتی برای این شرکت محسوب می­شود، مورد اشاره قرار می‏گیرد. به‌علاوه وضعیت این شرکت با شرکت‌های رقیب در این صنعت مورد مقایسه قرار گرفته و وضعیت درآمدی آن از منظر تجارت سنتی و تجارت الکترونیکی تحلیل می‌شود. 
فصل چهارم نیز، به ترجمه مقاله "Understanding users' initial trust in mobile banking: An elaboration likelihood perspective" اختصاص داده شده است که در سال 2012 در شماره 28 نشریه Computers in Human Behavior منتشر شده است. به‌دلیل وجود ریسک بالا، ایجاد اعتماد اولیه در کاربران برای تسهیل استفاده آن‎ها از بانکداری الکترونیکی امری ضروری است از این رو این مقاله با استفاده از مدل درست‎نمایی جزئی، به بررسی اعتماد اولیه کاربران نسبت به بانکداری سیار می‎پردازد.