شتاب توسعه علوم بشری و پیشرفت فناوریهای نوین، دستاوردهای جدید علمی را برای انسان به ارمغان آورده است، لیکن ورود به عرصههای جدید علمی و فناوری، همواره نکات و مسایل اخلاقی و محدودیتهایی را به همراه خواهد داشت. پیشرفت و توسعه علمی با یک فرایند دو جانبه همراه بوده است: یکی جنبه خدمات و ارزشهای ارایه شده توسط فناوری جدید و دیگری، فرهنگ کاربردی و اخلاقی علوم نوظهور. خدمات و دستاوردهای فناوریهای نوین در ارتقاء سطح کیفی زندگی انسانها نقش مهمی ایفا میکنند و به رفع نیازها، مشکلات، خواستهها و علایق بشر میپردازند. در مقابل ارایه خدمات و راهکارهای فنی، مسایلی چون اخلاق علمی و فرهنگ کاربری و اخلاقی، مورد توجه، بحث و بررسی قرار گرفته است. موضوعی که موجب اهمیت اخلاق علمی در دهه اخیر شده است، رشد پر شتاب علم و فناوری همزمان با ضعف نظامهای سنتی اخلاقی در جوامع بوده است. اخلاق در فناوری اطلاعات، یک زمینه نوظهور از برخورد اطلاعات، بهداشت روانی و ارتباطات در عصر اطلاعات است که از طریق شبکه جهانی و فناوریهای مرتبط با آن ارتقاء و تکامل مییابد. با توجه به اهمیت مسایل اخلاقی در فناوری اطلاعات، فصل اول این شماره از ماهنامه مطابق با شمارههای پیشین، به ارایه گزارشی تحت عنوان "آداب فناوری اطلاعات" اختصاص دارد که در آن به نقش فناوری اطلاعات در جامعه امروز و ملاحظات اخلاقی این مسئله پرداخته شده و اخلاق علمی در حیطههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم این ماهنامه، دو مقاله منتخب ارایه شده است. اولین مقاله با عنوان "راهکارهای حفظ مشتریان در محیط تجارت الکترونیکی" میباشد. با توجه به اینکه مشتریان در محیط اینترنت با كمترين هزينه انتقال و بهراحتي و تنها با يك كليك ميتوانند از يك وبسايت خارج شوند و از وبسايتي ديگر بازديد نمایند، از این رو حفظ مشتريان در محیط تجارت الكترونيكي بسيار دشوار است. علاوه بر این، با توسعه زيرساختها و افزایش گرايش افراد به خريد اينترنتي، میتوان انتظار داشت که يكي از مهمترين راهبردهاي شرکتها در آینده بر محور حفظ مشتریان در محیط تجارت الكترونيكي استوار خواهد بود. به همین دلیل در این مقاله، راهکارهای حفظ مشتریان در محیط تجارت الکترونیکی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
ظهور تجارت الکترونیکی باعث بهوجود آمدن تغییراتی در نحوه ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان میشود، چراکه با استفاده از آن هزینههای تولید، پردازش و انتقال اطلاعات به شدت کاهش مییابد. این تغییرات نقش واسطهها (بهعنوان ارتباطدهنده تولیدکنندگان و مصرفکنندگان) را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگرچه نمیتوان بهطور دقیق عنوان کرد که این تغییرات با چه سرعتی اتفاق خواهند افتاد، اما میتوان انتظار داشت که واسطهگری الکترونیکی نقش عمدهای را در آینده تجارت الکترونیکی ایفا نماید. از این رو دومین مقاله این فصل، با عنوان "تجارت الکترونیکی، بازارهای دوجانبه و واسطهگری" به بررسی و تحلیل آثار واسطهگری الکترونیکی در شرایط وجود بازارهای دوجانبه در محیط تجارت الکترونیکی میپردازد.
در فصل سوم، به مطالعه موردی تجارت الکترونیکی در شرکت Nike، بزرگترین فروشنده لوازم ورزشی در جهان پرداخته میشود که در این بررسی، پس از معرفی شرکت و بیان محصولات آن، فرایند تجارت الکترونیکی و وبسایت این شرکت تشریح میشود. همچنین یکی از ابتکارات مهم و موفق این شرکت که مزیت رقابتی برای این شرکت محسوب میشود، مورد اشاره قرار میگیرد. بهعلاوه وضعیت این شرکت با شرکتهای رقیب در این صنعت مورد مقایسه قرار گرفته و وضعیت درآمدی آن از منظر تجارت سنتی و تجارت الکترونیکی تحلیل میشود.
فصل چهارم نیز، به ترجمه مقاله "Understanding users' initial trust in mobile banking: An elaboration likelihood perspective" اختصاص داده شده است که در سال 2012 در شماره 28 نشریه Computers in Human Behavior منتشر شده است. بهدلیل وجود ریسک بالا، ایجاد اعتماد اولیه در کاربران برای تسهیل استفاده آنها از بانکداری الکترونیکی امری ضروری است از این رو این مقاله با استفاده از مدل درستنمایی جزئی، به بررسی اعتماد اولیه کاربران نسبت به بانکداری سیار میپردازد.