ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره سی‌ام

بی‏شک یکی از مهمترین الزامات توسعه تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی، ایمن‏سازی ارتباطات اطلاعاتی می‏باشد. جهت برقراری ارتباطات امن میان سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده در اینترنت از پروتکل SSL استفاده می‌شود. این پروتکل که پایین‌تر از لایه کاربرد و بالاتر از لایه انتقال قرار می‌گیرد، با هدف ایمن‌سازی انتقال اطلاعات حساس و به‌منظور رد و بدل کردن سند‌های خصوصی از طریق اینترنت توسعه یافته است. با توجه به اهمیت این پروتکل در عملیات‌ تجارت الکترونیکی و مزایایی نظیر قابلیت دسترسی و اعتمادپذیری بالا، فصل اول این شماره از ماهنامه، به معرفی این پروتکل اختصاص یافته و ضمن تشریح مزایا و معایب این پروتکل، به اجزای آن اشاره نموده است. همچنین جهت آشنایی با نحوه کار پروتکل SSL، گام‌های این پروتکل و مکانیزم‌های آن مورد بررسی قرار گرفته و الگوریتم‌های رمزنگاری مورد پشتیبانی این پروتکل معرفی شده‌اند.
در فصل دوم این ماهنامه، دو مقاله منتخب ارایه شده است. اولین مقاله با عنوان "بررسي و اولویت‌بندی عوامل کلیدی مؤثر بر موفقيت مديريت دانش درسازمان‌ها" می‌باشد. دانش به‌‌عنوان سرمایه مهم هر سازمان، تأثیرات شگرفی برسازمان دارد که مدیریت دانش روند این تأثیرات را بهبود می‌بخشد؛ اما پیش از پیاده‌سازی کامل مدیریت دانش در سازمان‌ها، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت ضروری است. از این رو در این مقاله، به منظور عملکرد بهتر مديريت دانش در سازمان‌ها و تضمین موفقیت درپیاده‌سازی آن، عوامل موفقیت بر مدیریت دانش در 4 دسته عوامل مدیریتی، فرهنگی،سازمانی و فنی بیان شده و برای شناسایی عوامل کلیدی از روش دلفی بهره گرفته شدهاست.
دومین مقاله این فصل با عنوان "بررسی اثر آمیخته بازاریابی اینترنتی بر بهبود عملکرد شرکت‏های اینترنتی" می‌باشد. از آنجایی‌ که استراتژی‏های بازاریابی الکترونیکی ابزار بسیار کارآمد و کم هزینه‏ای جهت ورود به بازارهای جدید بوده و زمینه‏های ورود آسان، کم هزینه و در عین حال با ریسک پایین به بازارهای خارجی را فراهم می‏آورد، در این مقاله، اثر آمیخته‏های بازاریاب یاینترنتی بر بهبود عملکرد شرکت‏های اینترنتی بررسی می‌شود. در این مقاله مدلیترکیبی به‌منظور همگامی با تحولات فناورانه و بهبود عملکرد سازمانی ارایه می‌شودکه این مدل پایه و اساس مناسبی برای برنامه‌ریزی استراتژیک است.
فصل سوم، به مطالعه موردی شرکت دوکاتی (شرکت موتورسیکلت ایتالیایی)پرداخته است که در این بررسی، پس از معرفی شرکت و بیان سایر خدمات آن، اولینفرایند تجارت الکترونیکی آن تشریح می‌شود. همچنین به‌منظور بررسی وضعیت کسب‌وکاراین شرکت، به تحلیل‌های استراتژیک آن پرداخته می‌شود.
فصل چهارم از این شماره ماهنامه نیز طبق روال شماره‌های پیشین، به ترجمه مقاله " An empirical examination of continuance intention of mobile payment services"اختصاص داده شده است که در سال 2012 در شماره 2 نشریه Decision Support Systems منتشر شده است. این مقاله، با استفاده از مدل موفقیت سیستم‎های اطلاعاتی و نظریه احساس مشارکت به شناسایی عوامل موثر بر استفاده مستمر از خدمات پرداخت سیار پرداخته و در آن تحلیل داده با استفاده از مدل‎سازی معادلات ساختاری انجام شده است.