ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره بیست‌وهشتم

خلق رسانه‏های جدید و گسترش فناوری اطلاعات وارتباطات، تاثیر عمیقی بر کسب و کار و تجارت داشته و شیوه تفکر رهبران تجاری را تغییر داده است. اقتصاد جهاني، در حال حرکت از كسب و كار سنتي به كسب و كار ديجيتالي است و نمود بارز اين حركت، گسترش روز افزون تجارت الكترونيكي می‏باشد. به همین جهت امروزه بسیاری از شرکت‏ها و موسسات به دلیل رقابت و فشار رقابتی از سوی رقبا و یا به دلیل تقاضای مشتریان به استفاده از تجارت الکترونیکی روی آورده‏اند.اما به‏کارگیری و استقرار موفقیت‏آمیز تجارت الکترونیکی نیازمند وجود یک برنامه و استراتژی مدون و مشخص است. بدون استراتژی مناسب تجارت الکترونیکی، ممکن است کلیه تلاش‏های شرکت در راستای استقرار تجارت الکترونیکی با شکست مواجه شده و ضمن اتلاف منابع مالی، انسانی و زمانی حتی بقای سازمان را نیز با تهدید مواجه کند. گام اولیه و اساسی تدوین استراتژی، بدون شک تدوین و طراحی اهداف استراتژیک تجارت الکترونیکی در چارچوب سلسله مراتب اهداف یعنی چشم‏انداز، رسالت و اهداف بلندمدت و کوتاه‏مدت سازمانی است. با توجه به اهمیت به‏کارگیری استراتژی‏های مختلف در محیط تجارت الکترونیکی، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی استراتژی‏های تجارت الکترونیکی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی و اولویت‏بندی چالش‏های مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه‏ای" می‏باشد که در آن ضمن اشاره به چالش‏های مختلف پیش‏روی پیاده‏سازی مدیریت منابع انسانی الکترونیکی، به اولویت‏بندی آن‏ها با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکه‏ای (ANP)  پرداخته می‏شود. نتایج حاصل از این مقاله نشان می‏دهد که در میان فاکتورهای اصلی، عوامل فرهنگی و در میان زیر فاکتورها،مقاومت در برابر تغییر به‏عنوان مهم‏ترین چالش‏های پیاده‏سازی مدیریت منابع انسانی الکترونیکی محسوب می‏شوند.
مقاله دوم در این فصل "بررسی و تحلیل اثر هوش تجاری بر تصمیمات استراتژیک سازمانی" نام دارد. در این مقاله پس از بررسی مطالعات انجام شده، یک مدل مفهومی از اثر هوش تجاری بر تصمیمات استراتژیک سازمانی،طراحی شده و با تهیه پرسش‏نامه و توزیع آن میان خبرگان هوش تجاری اعتبار و صحت مدل مورد سنجش قرار می‏گیرد. نتایج حاصل از این مقاله نشان می‏دهند که هوش تجاری موجب بهبود تصمیمات استراتژیک شده و بر ابعاد تصمیم‏گیری استراتژیک از جمله کارایی،اثربخشی، چابکی، انعطاف‏پذیری و یکپارچگی اثر مثبت و معناداری دارد.
فصل سوم، به مطالعه مورد کاوی شرکت اینتل اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه شرکت اینتل، مواردی نظیرحوزه فعاليت، ماموريت و راهبرد، تحقيق و توسعه، ارزش‏ها و فرهنگ سازماني و ...مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیل ماتریس گروه مشاوره بوستون یا ماتریس رشد/ سهم بازار (BCG)،استراتژی‏های کسب و کار شرکت اینتل در چالش‌های بازار و همچنین استراتژی‏های تجارت الکترونیکی در اینتل ارایه می‏شوند.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله‏ای با عنوان " Evaluating the readiness of government portal websites in Chinato adopt contemporary public administration principles"است که در سال 2012 در شماره 29 نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. هدف این مقاله ارزیابی آمادگی دولت الکترونیکی برای اتخاذ اصول مدیریت دولتی در کشور چین می‏باشد.در این مقاله، برای یکپارچه‎سازی اصول مدیریت دولتی و نظریه‎های ارزیابی کیفیت وب‎، یک چارچوب ارزیابی پیشنهاد شده است که این چارچوب،پرتال‎های دولتی را از لحاظ محتوا، عملکرد و ساختار مورد ارزیابی قرار می‎دهد.شاخص‎های مورد استفاده دراین چارچوب بر ابعاد مختلفی نظیر تعامل، شفافیت، کارایی و اثربخشی تاکید دارند. همچنین تحلیل اعتبارسنجی ارایه‏شده در این مقاله نشان می‎دهدکه چارچوب ارزیابی پیشنهادی، تناسب خوبی با داده‎های واقعی دارد.