خلق رسانههای جدید و گسترش فناوری اطلاعات وارتباطات، تاثیر عمیقی بر کسب و کار و تجارت داشته و شیوه تفکر رهبران تجاری را تغییر داده است. اقتصاد جهاني، در حال حرکت از كسب و كار سنتي به كسب و كار ديجيتالي است و نمود بارز اين حركت، گسترش روز افزون تجارت الكترونيكي میباشد. به همین جهت امروزه بسیاری از شرکتها و موسسات به دلیل رقابت و فشار رقابتی از سوی رقبا و یا به دلیل تقاضای مشتریان به استفاده از تجارت الکترونیکی روی آوردهاند.اما بهکارگیری و استقرار موفقیتآمیز تجارت الکترونیکی نیازمند وجود یک برنامه و استراتژی مدون و مشخص است. بدون استراتژی مناسب تجارت الکترونیکی، ممکن است کلیه تلاشهای شرکت در راستای استقرار تجارت الکترونیکی با شکست مواجه شده و ضمن اتلاف منابع مالی، انسانی و زمانی حتی بقای سازمان را نیز با تهدید مواجه کند. گام اولیه و اساسی تدوین استراتژی، بدون شک تدوین و طراحی اهداف استراتژیک تجارت الکترونیکی در چارچوب سلسله مراتب اهداف یعنی چشمانداز، رسالت و اهداف بلندمدت و کوتاهمدت سازمانی است. با توجه به اهمیت بهکارگیری استراتژیهای مختلف در محیط تجارت الکترونیکی، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی استراتژیهای تجارت الکترونیکی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی و اولویتبندی چالشهای مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای" میباشد که در آن ضمن اشاره به چالشهای مختلف پیشروی پیادهسازی مدیریت منابع انسانی الکترونیکی، به اولویتبندی آنها با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای (ANP) پرداخته میشود. نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهد که در میان فاکتورهای اصلی، عوامل فرهنگی و در میان زیر فاکتورها،مقاومت در برابر تغییر بهعنوان مهمترین چالشهای پیادهسازی مدیریت منابع انسانی الکترونیکی محسوب میشوند.
مقاله دوم در این فصل "بررسی و تحلیل اثر هوش تجاری بر تصمیمات استراتژیک سازمانی" نام دارد. در این مقاله پس از بررسی مطالعات انجام شده، یک مدل مفهومی از اثر هوش تجاری بر تصمیمات استراتژیک سازمانی،طراحی شده و با تهیه پرسشنامه و توزیع آن میان خبرگان هوش تجاری اعتبار و صحت مدل مورد سنجش قرار میگیرد. نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهند که هوش تجاری موجب بهبود تصمیمات استراتژیک شده و بر ابعاد تصمیمگیری استراتژیک از جمله کارایی،اثربخشی، چابکی، انعطافپذیری و یکپارچگی اثر مثبت و معناداری دارد.
فصل سوم، به مطالعه مورد کاوی شرکت اینتل اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه شرکت اینتل، مواردی نظیرحوزه فعاليت، ماموريت و راهبرد، تحقيق و توسعه، ارزشها و فرهنگ سازماني و ...مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیل ماتریس گروه مشاوره بوستون یا ماتریس رشد/ سهم بازار (BCG)،استراتژیهای کسب و کار شرکت اینتل در چالشهای بازار و همچنین استراتژیهای تجارت الکترونیکی در اینتل ارایه میشوند.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان " Evaluating the readiness of government portal websites in Chinato adopt contemporary public administration principles"است که در سال 2012 در شماره 29 نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. هدف این مقاله ارزیابی آمادگی دولت الکترونیکی برای اتخاذ اصول مدیریت دولتی در کشور چین میباشد.در این مقاله، برای یکپارچهسازی اصول مدیریت دولتی و نظریههای ارزیابی کیفیت وب، یک چارچوب ارزیابی پیشنهاد شده است که این چارچوب،پرتالهای دولتی را از لحاظ محتوا، عملکرد و ساختار مورد ارزیابی قرار میدهد.شاخصهای مورد استفاده دراین چارچوب بر ابعاد مختلفی نظیر تعامل، شفافیت، کارایی و اثربخشی تاکید دارند. همچنین تحلیل اعتبارسنجی ارایهشده در این مقاله نشان میدهدکه چارچوب ارزیابی پیشنهادی، تناسب خوبی با دادههای واقعی دارد.