اقتصاد جهاني، در حال حرکت از كسب و كار سنتي به كسب وكار ديجيتالي است و نمود بارز اين حركت، گسترش روزافزون تجارت الكترونيكي میباشد. اما پیادهسازی تجارت الكترونيكي نیازمند استفاده از فناوريهای مختلف به منظور برقراري ارتباط با مصرفكنندگان، کسب و کارها و سایر ذینفعان برای انجام مبادلات تجاري است. اگرچه اينترنت، شناختهشدهترين اين فناوريهاست اما از فناوريهاي ديگر همچون مبادله الكترونيكي دادهها و كارتهاي هوشمند نيز بهمنظور انجام فعالیتهای تجارت الکترونیکی استفاده ميشود. بهطورکلی میتوان گفت یکی از الزامات تحقق تجارت الكترونيكی، تهيه و توزيع كارتهاي هوشمند براي كاربردهاي مختلف است، اما با توجه به تعدد اين كاربردها، هر فرد ناگزير بايد كارتهاي زيادي را به همراه داشته باشد که اين مسأله ميتواند مشكلاتي را براي افراد ايجاد كند. ايده تجميع كارتهاي هوشمند در يك كارت و ايجاد كارت هوشمند چند منظوره بهترين گزينه براي رفع اين مشكل است. اما طراحي چنين كارتي نيازمند مطالعه و بررسي نيازهاي گوناگون افراد در تجارت الكترونيكي و در نظر گرفتن عوامل مختلف است. با توجه به اهمیت این موضوع، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی کارتهای هوشمند ملی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد شرکتهای تجارت الکترونیکی با استفاده از کارت ارزیابی متوازن"میباشد. در این مقاله با توجه به اهمیت ارزیابی عملکرد شرکتهای تجارت الکترونیکی در ایجاد رقابتپذیری، افزایش کارایی و اثربخشی و بهبود عملکرد، به استخراج عوامل کلیدی در سنجش عملکرد این شرکتها پرداخته میشود. نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهند که کلیه عوامل شناساییشده بهاستثنای عامل برون سپاری فعالیتهای شرکت از عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد شرکتهای تجارت الکترونیکی میباشند.
مقاله دوم در این فصل "Critical Success Factors for BI Implementation" نام دارد. در این مقاله پس از مروری جامع بر مطالعات انجامشده پیشین، مهمترین عوامل موفقیت در پیادهسازی سیستمهای هوش تجاری با استفاده از تکنیک تحلیل سلسه مراتبی فازی، مورد بحث و بررسی قرار میگیرند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که عواملی نظیر حمایت مدیران ارشد، چشمانداز و برنامهریزی شفاف، ارتباط و هماهنگی میان کسب و کار و فناوری اطلاعات، مدیریت تغییر، کیفیت دادهها و تکنیکهای مدیریتی از مهمترین عوامل بهمنظور پیادهسازی موفق سیستمهای هوش تجاری در سازمانها میباشند.
فصل سوم، به مطالعه مورد کاوی شرکت «مانستر» اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه شرکت «مانستر»، مواردی نظیر چشمانداز و ماموريت، حوزه فعاليت،ويژگيها، منابع انساني، فناوري و تحقیق و توسعه و چشمانداز آينده مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیلهای 5 نیروی رقابتی پورتر، P.E.S.T و تحلیل SWOT، استراتژیهای کسب و کار شرکت «مانستر» درچالشهای بازار ارایه میشود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان " A framework for analyzing interoperability in electronic government" است که در سال 2011 در شماره 1 از جلد 5 نشریه " Int. J. Electronic Finance" منتشر شده است. در این مقاله،بر اساس مدل مراحل رشد در تعاملپذیری دولت الکترونیکی، چارچوبی برای تحلیل و پیشبینی تعاملپذیری ارایه شده است. همچنین بهمنظور دستیابی به اهداف تحقیق، الگوهای مورد استفاده درهر یک از مراحل با استفاده از پارامترهای سازمانی، معنایی و فنی چارچوب تعاملپذیری دولت الکترونیکی، بهکارگرفته شدهاند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که دولتهابا مسایل، انتظارات و منافع مختلفی مواجه هستند که به سطح بلوغ آنها وابسته است.