ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره بیست‌وهفتم

اقتصاد جهاني، در حال حرکت از كسب و كار سنتي به كسب وكار ديجيتالي است و نمود بارز اين حركت، گسترش روزافزون تجارت الكترونيكي می‏باشد. اما پیاده‏سازی تجارت الكترونيكي نیازمند استفاده از فناوري‏های مختلف به‏ منظور برقراري ارتباط با مصرف‏كنندگان، کسب و کارها و سایر ذی­نفعان برای انجام مبادلات تجاري است. اگرچه اينترنت، شناخته‏شده‏ترين اين فناوري‏هاست اما از فناوري‏هاي ديگر همچون مبادله الكترونيكي داده‏ها و كارت‏هاي هوشمند نيز به‏منظور انجام فعالیت‏های تجارت الکترونیکی استفاده مي‏شود. به‏طورکلی می‏توان گفت یکی از الزامات تحقق تجارت الكترونيكی، تهيه و توزيع كارت‌هاي هوشمند براي كاربرد‌هاي مختلف است، اما با توجه به تعدد اين كاربرد‌ها، هر فرد ناگزير بايد كارت‌هاي زيادي‌ را به همراه داشته باشد که اين مسأله مي‌تواند مشكلاتي را براي افراد ايجاد كند. ايده تجميع كارت‌هاي هوشمند در يك كارت و ايجاد كارت هوشمند چند‌ منظوره بهترين گزينه براي رفع اين مشكل است. اما طراحي چنين كارتي نيازمند مطالعه و بررسي نياز‌هاي گوناگون افراد در تجارت الكترونيكي و در نظر گرفتن عوامل مختلف است. با توجه به اهمیت این موضوع، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی کارت‏های هوشمند ملی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد شرکت‏های تجارت الکترونیکی با استفاده از کارت ارزیابی متوازن"می‏باشد. در این مقاله با توجه به اهمیت ارزیابی عملکرد شرکت‏های تجارت الکترونیکی در ایجاد رقابت‏پذیری، افزایش کارایی و اثربخشی و بهبود عملکرد، به استخراج عوامل کلیدی در سنجش عملکرد این شرکت‏ها پرداخته می‏شود. نتایج حاصل از این مقاله نشان می‏دهند که کلیه عوامل شناسایی‏شده به‏استثنای عامل برون‏ سپاری فعالیت‏های شرکت از عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد شرکت‏های تجارت الکترونیکی می‏باشند.
مقاله دوم در این فصل "Critical Success Factors for BI Implementation" نام دارد. در این مقاله پس از مروری جامع بر مطالعات انجام‏شده پیشین، مهم‏ترین عوامل موفقیت در پیاده‏سازی سیستم‏های هوش تجاری با استفاده از تکنیک تحلیل سلسه مراتبی فازی، مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‏دهد که عواملی نظیر حمایت مدیران ارشد، چشم‏انداز و برنامه‏ریزی شفاف، ارتباط و هماهنگی میان کسب و کار و فناوری اطلاعات، مدیریت تغییر، کیفیت داده‏ها و تکنیک‏های مدیریتی از مهم‏ترین عوامل به‏منظور پیاده‏سازی موفق سیستم‏های هوش تجاری در سازمان‏ها می‏باشند.
فصل سوم، به مطالعه مورد کاوی شرکت «مانستر» اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه شرکت «مانستر»، مواردی نظیر چشم‌انداز و ماموريت، حوزه فعاليت،ويژگي‏ها، منابع انساني، فناوري و تحقیق و توسعه و چشم‌انداز آينده مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیل‏های 5 نیروی رقابتی پورتر، P.E.S.T و تحلیل SWOT، استراتژی‏های کسب و کار شرکت «مانستر» درچالش‌های بازار ارایه می‏شود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله‏ای با عنوان " A framework for analyzing interoperability in electronic government" است که در سال 2011 در شماره 1 از جلد 5 نشریه " Int. J. Electronic Finance" منتشر شده است. در این مقاله،بر اساس مدل مراحل رشد در تعامل‎پذیری دولت الکترونیکی، چارچوبی برای تحلیل و پیش‎بینی تعامل‎پذیری ارایه شده است. همچنین به‏منظور دستیابی به اهداف تحقیق، الگوهای مورد استفاده درهر یک از مراحل با استفاده از پارامترهای سازمانی، معنایی و فنی چارچوب تعامل‎پذیری دولت الکترونیکی، به‏کارگرفته شده‏اند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‎دهد که دولت‎هابا مسایل، انتظارات و منافع مختلفی مواجه هستند که به سطح بلوغ آن‎ها وابسته است.