ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره بیست‌وششم

روند رو به رشد به‏کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و به تبع آن تجارت الکترونیکی، منجر به بروز و ظهور موج جدیدی از کسب و کار در قالب استفاده از بازارهای الکترونیکی شده است. ورود به بازارهای الکترونیکی و تلاش به‏منظور بقا در این بازارها مستلزم بازنگری در کلیه ابعاد، مباحث و استراتژی‏های کسب و کار بنگاه‏ها می‏باشد. یکی از این مباحث نحوه «قیمت‌گذاری» محصولات می‏باشد. قیمت یکی از چهار عامل اصلی بازاریابی است که با سیاست‏گذاری درست و دقیق بنگاه‏ها را قادر می‎‏سازد تا علاوه بر تاثیرگذاری بر رفتار بازار هدف در راستای تحقق اهداف بازاریابی، درآمد و سود سرشاری را نصیب خود سازند. از آنجایی که قیمت یکی از عوامل موثر بر تصمیم به خرید مصرف‏کننده است، تعیین قیمت‏های نامناسب در مواردی تاثیرات جبران‏ناپذیری بر بنگاه‏ها وارد نموده و منجر به کاهش سودآوری، کاهش سهم بازار و کاهش اعتبار بنگاه‏ها می‏شود. از این رو لازم است تا بنگاه‏ها با استراتژی‌های مناسب قیمت‏گذاری در عرصه کسب و کار الکترونیکی آشنایی داشته باشند. با توجه به این مهم، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی انواع مدل‌های قیمت‌گذاری در کسب و کار الکترونیکی اختصاص یافته است.

مطابق با معمول، فصل دوم ماهنامه به مقالات منتخب اختصاص دارد. در این شماره یک مقاله با عنوان "بررسی چالش‏های بیمه الکترونیکی از دیدگاه مشتریان با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی" انتخاب شده است. در این مقاله چالش‏های پیش‏روی بیمه الکترونیکی از دیدگاه مشتریان خدمات بیمه‏ای مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، مهم‏ترین چالش‏های نظام بیمه الکترونیکی رتبه‏بندی شده‏اند. نتایج حاصل از این مقاله نشان می‏دهد که مهم‏ترین چالش‏های بیمه الکترونیکی از دیدگاه مشتریان، شهرت بیمه، دسترسی به قوانین و مقررات بیمه الکترونیکی، فراهم شدن آسان‏تر خدمات، تنوع خدمات، سرعت خدمات، اعتبار خدمات و معتمد بودن شرکت‏های بیمه است.

فصل سوم، به مطالعه مورد کاوی شرکت «Dell» اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه این شرکت مواردی نظیر چشم‌انداز و ماموريت، حوزه فعاليت، ويژگي‏ها، منابع انساني، فناوري و تحقیق و توسعه و چشم‌انداز آينده مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیل‏های 5 نیروی رقابتی پورتر، P.E.S.T و تحلیل SWOT، استراتژی‏های کسب و کار شرکت  Dellدر چالش‌های بازار ارایه شده است.

فصل چهارم نیز ترجمه مقاله‏ای با عنوان " The boundaries of information sharing and integration: A case study of Taiwan e-Government " است که در سال 2012 در شماره 29 نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. در این مقاله، محدودیت‎های یکپارچه‎سازی و به‏اشتراک‎گذاری میان‏بخشی اطلاعات در دولت الکترونیکی تایوان مورد بررسی قرار گرفته است. چارچوب محدودیت‏های پیشنهادشده در این مقاله می‏تواند به‏عنوان یک ابزار تحلیلی مفید برای شناخت محدودیت‏های عمودی و افقی در زمینه‏های مختلف دولت الکترونیکی در نظر گرفته شود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‏دهد که پیاده‏سازی سیستم‏های اطلاعاتی متمرکز می‏توانند باعث کاهش و یا حذف انواع مختلف محدودیت‏های به‏اشتراک‏گذاری اطلاعات در میان سازمان‏های دولتی شوند.