روند رو به رشد بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و به تبع آن تجارت الکترونیکی، منجر به بروز و ظهور موج جدیدی از کسب و کار در قالب استفاده از بازارهای الکترونیکی شده است. ورود به بازارهای الکترونیکی و تلاش بهمنظور بقا در این بازارها مستلزم بازنگری در کلیه ابعاد، مباحث و استراتژیهای کسب و کار بنگاهها میباشد. یکی از این مباحث نحوه «قیمتگذاری» محصولات میباشد. قیمت یکی از چهار عامل اصلی بازاریابی است که با سیاستگذاری درست و دقیق بنگاهها را قادر میسازد تا علاوه بر تاثیرگذاری بر رفتار بازار هدف در راستای تحقق اهداف بازاریابی، درآمد و سود سرشاری را نصیب خود سازند. از آنجایی که قیمت یکی از عوامل موثر بر تصمیم به خرید مصرفکننده است، تعیین قیمتهای نامناسب در مواردی تاثیرات جبرانناپذیری بر بنگاهها وارد نموده و منجر به کاهش سودآوری، کاهش سهم بازار و کاهش اعتبار بنگاهها میشود. از این رو لازم است تا بنگاهها با استراتژیهای مناسب قیمتگذاری در عرصه کسب و کار الکترونیکی آشنایی داشته باشند. با توجه به این مهم، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی انواع مدلهای قیمتگذاری در کسب و کار الکترونیکی اختصاص یافته است.
مطابق با معمول، فصل دوم ماهنامه به مقالات منتخب اختصاص دارد. در این شماره یک مقاله با عنوان "بررسی چالشهای بیمه الکترونیکی از دیدگاه مشتریان با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی" انتخاب شده است. در این مقاله چالشهای پیشروی بیمه الکترونیکی از دیدگاه مشتریان خدمات بیمهای مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، مهمترین چالشهای نظام بیمه الکترونیکی رتبهبندی شدهاند. نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهد که مهمترین چالشهای بیمه الکترونیکی از دیدگاه مشتریان، شهرت بیمه، دسترسی به قوانین و مقررات بیمه الکترونیکی، فراهم شدن آسانتر خدمات، تنوع خدمات، سرعت خدمات، اعتبار خدمات و معتمد بودن شرکتهای بیمه است.
فصل سوم، به مطالعه مورد کاوی شرکت «Dell» اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است با تشریح تاریخچه این شرکت مواردی نظیر چشمانداز و ماموريت، حوزه فعاليت، ويژگيها، منابع انساني، فناوري و تحقیق و توسعه و چشمانداز آينده مطرح شوند. پس از آن با استفاده از تحلیلهای 5 نیروی رقابتی پورتر، P.E.S.T و تحلیل SWOT، استراتژیهای کسب و کار شرکت Dellدر چالشهای بازار ارایه شده است.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان " The boundaries of information sharing and integration: A case study of Taiwan e-Government " است که در سال 2012 در شماره 29 نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. در این مقاله، محدودیتهای یکپارچهسازی و بهاشتراکگذاری میانبخشی اطلاعات در دولت الکترونیکی تایوان مورد بررسی قرار گرفته است. چارچوب محدودیتهای پیشنهادشده در این مقاله میتواند بهعنوان یک ابزار تحلیلی مفید برای شناخت محدودیتهای عمودی و افقی در زمینههای مختلف دولت الکترونیکی در نظر گرفته شود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی متمرکز میتوانند باعث کاهش و یا حذف انواع مختلف محدودیتهای بهاشتراکگذاری اطلاعات در میان سازمانهای دولتی شوند.