ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره بیست‌وچهارم

امروزه تحولات در فضای الکترونیکی به طرق مختلف تجارت جهانی را تحت تأثیر قرار داده است و ساختارهای سازمانی سنتی، دیگر نمی‌توانند با این تحولات سازگار باشند. سرعت روز افزون جهانی‏سازی و تغییرات زیاد آن، نیازمندبه یک ساختار جدید تجاری است که بتواند این شرایط را به بهترین وجه به‏کار گیرد.بازار جدید نیازمند سازگاری مداوم و واکنش‏های فوری است. هم‌اکنون سرعت یک شاخص رقابتی محسوب می‏شود و در این شرایط مدل قدیمی و کلاسیک تجارت رنگ خواهد باخت. درچنین عصری، سازمان‏ها با چالش عظیمی روبرو شده‏اند که برای بقا در این محیط رقابتی پیچیده و ناپایدار، ناگزیرند تلاش‏های زیادی نمایند. یکی از راه‏حل‏های بالقوه برای چنین چالشی، ایجاد شکل جدیدی از سازمان‏ها با عنوان سازمان مجازی است که پیش از این وجود نداشته و ماهیتی کاملا جدید و متفاوت از سازمان‏های سنتی دارد. در چنین سازمانی نیازی به حضور فیزیکی افراد نبوده و ساختار آن کاملاً منعطف است. همچنین نقش نیروی انسانی در چنین سازمانی بیش از پیش نمایان می‏شود که این نیروی انسانی با نوآوری و خلاقیت فرصت‏های موجود را شناسایی کرده و از این فرصت‏ها بهره می‏برند. با توجه به اهمیت بحث سازمان‏های مجازی در فضای دیجیتال، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی سازمان‏های مجازی اختصاص یافته است.
فصل دوم شامل دو مقاله منتخب است. اولین مقاله با عنوان "حمايت مديران ارشد عامل ضروری موفقيت در پياده‏سازي سيستم‏هاي مديريت دانش" می‏باشد که در آن ابتدا با مطالعه منابع مختلف عوامل موثر برموفقیت پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش شناسایی شده اند. سپس براساس مطالعات،بررسي ها و مصاحبه های انجام‏شده با خبرگان اين حوزه و جهت بررسی تاثير عوامل برروي يكديگر چارچوبي ارایه شده است كه با توجه به آن شركت ها بتوانند تعيين نمايند به منظور پياده‏سازي موفق مديريت دانش چه عوامل و با چه اولويت هايي را بايد مدنظرقرار دهند.
مقاله دوم در این فصل " ارایه مدل پیشنهادی به‏منظور ارزیابی وب‏سایت‏های تجارت الکترونیکی" نام دارد. در این مقاله برخی از عوامل مهم در ارزيابي وب‏سايت‏هاي تجارت الكترونيكی ارایه شده‏اند. بر اساس نتایج این مقاله می‏توان گفت دو دسته کلی شاخص‏های عمومی و شاخص‏های مبتنی بر خدمات از مهم‏ترین عوامل در ارزيابي وب‏سايت‏هاي تجارت الكترونيكی می‏باشند. شاخص‏های عمومی شامل رابط کاربری، فناوری، امنیت، محتوا، به‏روزرسانی، دسترسی‏پذیری، مدیریت مخاطب و چند زبانه بودن می‏باشد و شاخص‏های مبتنی بر خدمات را سه بخش اطلاع‏رسانی، خدمات تعاملی سازمان و تراکنش مالی تشکیل می‏دهند.
فصل سوم، به مطالعه موردی شرکت  اچ‌پی اختصاص دارد. در این مطالعه سعی شده است علاوه بر تشریح تاریخچه شرکت اچ‌پی، مواردی نظیر ویژگی و چشم‏انداز شرکت، فرهنگ و ارزش‌هاي سازماني، سیاست‏های حقوق انسانی و تحقيق و توسعه مطرح ‏شوند. پس از آن با استفاده از تحلیل SWOT،استراتژی‏های کسب و کار شرکت اچ‌پی در چالش‌های بازار ارایه می‏شود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله‏ای با عنوان "The impact of e-commerce on international trade and employment"است که در سال 2011 در شماره 24 نشریه "Procedia Social and Behavioral Sciences" منتشر شده است. در این مقاله،نمای کلی تجارت الکترونیکی ارایه شده است و پس از آن برخی از شاخص‎های تجارت الکترونیکی که می‏توانند تجارت بین‏المللی و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دهند معرفی شده‎اند. علاوه بر این در این مقاله،مسایل مربوط به تاثیر تجارت الکترونیکی بر تجارت بین‎المللی و اشتغال به چالش کشیده شده است.