امروزه با ظهور پدیده دهکده جهانی، سازمانها میبایست از طریق بکارگیری استراتژیهای نوین، کسب و کار خود را از دنیای واقعی به دنیای مجازی انتقال دهند. امروزه برندها به نمادهای سرمایهداری بینالمللی تبدیل شدهاندو ارزیابی شرکتها از سوی مشتریان را امکانپذیر میکنند به گونهای که اغلب مشتریان، حتی حاضرند برای یک برند بهای بیشتری را بپردازند. یک بحث مهم و اساسی درزمینه برند و برندینگ، برند الکترونیکی است که روش جدید برای ساختن علامت و نشان تجاری برای سازمانها به روش "همه چیز با یک کلیک" است که از مشخصههای اساسی و نوین تجارت الکترونیکی محسوب میشود. با توجه به اهمیت روزافزون این موضوع، فصل اول این شماره از ماهنامه دولت الکترونیکی به معرفی برند و پروسه ایجاد آن میپردازد.
فصل دوم این شماره شامل دو مقاله منتخب است. در مقاله اول با عنوان "ایجاد برند الکترونیکی با استفاده از استراتژی 3C"، برارزش تجربیات حسی از برند الکترونیکی براساس عوامل سفارشیسازی، ارتباطات و فرهنگ اشاره شده و به نقش طراحان در محیط مجازی به منظور ایجاد احساسات چندوجهی و تجسم احساسی از برند الکترونیکی تاکید میشود. در واقع به منظور بالا بردن ارزش برندالکترونیکی، شرکتها نیازمند اتخاذ استراتژیهای مناسب برای بهرهگیری ازقابلیتهای تعاملی اینترنت در بازارهای آنلاین هستند. لذا هدف این مقاله بررسی تجربی استراتژیهای متنوع برای طراحی برند الکترونیکی است تا از این طریق بتوان به ایجاد محتوایی احساسی و عاطفی برای برند الکترونیکی پرداخت.
دومین مقاله این فصل با عنوان "بررسي عوامل تاثيرگذار در ترغيب به خريد آنلاين در ايران" میباشد. در اين مطالعه عوامل تاثيرگذار در تصميم به انجام خرید از طريق اينترنت كه در برخی مطالعات نیز بررسي شده بود، در خريداران ايراني مورد بررسي مجدد قرار میگیرد. با توجه به اهمیت جهانیشدن تجارت، نیاز به شناخت عوامل تاثیرگذار در نحوه انجام خرید در ملل مختلف،بازاریابان را به سوی شناخت خریداران سوق میدهد. در این مقاله با تعیین دستهبندی عوامل موثر در انجام خرید اینترنتی و بررسی نحوه تاثیر روی گروههای متفاوت خریداران سعی بر ایجاد بستری برای گسترش فعالیت بازاریابها در زمینه خریداینترنتی و شناخت خریداران ایرانی شده است.
فصل سوم، به مطالعه شرکت "فدکس" اختصاص یافتهاست. در این مطالعه، ضمن معرفی شرکت فدکس، تاریخچه آن بیان شده است. همچنین به منظور آشنایی بیشتر با این شرکت، مواردی از قبیل عوامل موفقیت شرکت، نوآوری در این شرکت، سرویس پست الکترونیکی مدیریت ارتباط با مشتریان، کسب و کار الکترونیکی درفدکس و ... مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم نیز ترجمه مقالهای با عنوان "Anew applicable model of Iran rural e-commerce development" است که در سال 2011 در شماره 3 نشریه "ProcediaComputer Science" منتشرشده است. در این مقاله بر اساس روشهای کمی و کیفی یک مدل کاربردی تجارت الکترونیکی برای مناطق روستایی ایران ارایه میشود زیرا تجارت الکترونیکی بر جمعیت معیشتی و یا روستایی در کشورهای پیشرفتهای همچون ایران، تأثیر قابل توجهی دارد.