طی سالهای اخیر، گروه جدیدی از شبکههای اطلاعاتی موسوم به "شبکههای اجتماعی آنلاین" توسعه یافتهاند که میتوان آنها را از نظر کاربرد، رقیبی برای وب سنتی دانست. استفاده از خدمات شبکههاي اجتماعي، روزبهروز محبوبيت بيشتري پيدا ميکند. امروزه سايتهاي شبکههاي اجتماعي، بعد از پرتالهاي بزرگي مانند ياهو، MSN يا موتورهاي جستجو مانند گوگل، از پراستفادهترين خدمات اينترنتي به حساب میآیند. ایجاد و راهاندازی شبکههای اجتماعی با اهداف گوناگونی مانند اهداف تجاری و تبلیغاتی صورت میگیرد. محبوبیت زیاد و رشد سریع این شبکههای اطلاعاتی فرصت منحصر به فردی را برای مطالعه آنها به وجود میآورد. مطالعه ساختار و رشدشبکههای اجتماعی میتواند برای طراحی و توسعه سیستمهای فعلی مفید باشد و موجب طراحی بهتر شبکههای اجتماعی آنلاین آتی و درک عمیقتر تأثیر آنها بر دنیای اینترنت شود. به همین دلیل فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی اصلیترین مفاهیم شبکههای اجتماعی اختصاص یافته است.
در فصل دوم طبق روال شمارههای پیشین ماهنامه،مقالات منتخب آورده شده است. مقاله اول در این شماره "SuggestionModel for Customer Service Enhancement Using Passive RFID to prevent a Fake OF Iranian Carpet" نام دارد. در این مقاله به منظورشناسایی نیاز مشتریان فرش دستباف و با بکارگیری تکنولوژی RFID مدلی پیشنهاد شده است که با استفاده از تگها و فرکانس UHF تا فاصله 2/2 متری، مشتری بتواند به راحتی مطابق با نیازش از طریق تطابق آن با مشخصات فرش در پایگاه دادهها، فرش مورد نظر را انتخاب کرده و همچنین از خرید و فروش فرش تقلبی نیز جلوگیری به عمل آید.
مقاله دوم نیز "استراتژیهای مدیریت تغییر برای موفقیت در پیادهسازی سیستمهای ERP" نام دارد که در این مقاله با بررسی 12 مورد از پروژههای ERP که با موفقیت همراه بوده به شناسایی و تعیین اجزای استراتژیهای مدیریت تغییر برای پیادهسازی موفق ERPپرداخته شده است.
فصل سوم مطالعه موردی شرکت بینالمللی ماشینهای تجاری (IBM)است و فصل چهارم این شماره نیز به ترجمه مقاله "Conceptiondevelopment and implementation of an e-Government maturity model in publicagencies" اختصاص داده شده است که در سال 2011در نشریه Government Information Quarterlyمنتشر شده است. این مقاله به تشریح چگونگی ایجاد، طراحی، توسعه وآزمایش مدل بلوغ دولت الکترونیکی توسط مقامات دولتی متخصص از چندین سازمان دولتی میپردازد که در نهایت در 30 سازمان دولتی منتخب در شیلی اعمال شده و منجر به ایجاد اولین ابزار رسمی اندازهگیری، ارزیابی و رتبهبندی برای آمادگی دولت الکترونیکی شده است.