ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره بیست‌ویکم

طی سال‏های اخیر، گروه جدیدی از شبکه‏های اطلاعاتی موسوم به "شبکه‏های اجتماعی آنلاین" توسعه یافته‏اند که می‏توان آن‏ها را از نظر کاربرد، رقیبی برای وب سنتی دانست. استفاده از خدمات شبکه‌هاي اجتماعي، روزبه‌روز محبوبيت بيشتري پيدا مي‌کند. امروزه سايت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي، بعد از پرتال‌هاي بزرگي مانند ياهو، MSN يا موتورهاي جستجو مانند گوگل، از پراستفاده‌ترين خدمات اينترنتي به حساب می‏آیند. ایجاد و راه‏اندازی شبکه‏های اجتماعی با اهداف گوناگونی مانند اهداف تجاری و تبلیغاتی صورت می‏گیرد. محبوبیت زیاد و رشد سریع این شبکه‏های اطلاعاتی فرصت منحصر به فردی را برای مطالعه آن‏ها به وجود می‏آورد. مطالعه ساختار و رشدشبکه‏های اجتماعی می‏تواند برای طراحی و توسعه سیستم‏های فعلی مفید باشد و موجب طراحی بهتر شبکه‏های اجتماعی آنلاین آتی و درک عمیق‏تر تأثیر آن‏ها بر دنیای اینترنت شود. به همین دلیل فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی اصلی‏ترین مفاهیم شبکه‏های اجتماعی اختصاص یافته است.
در فصل دوم طبق روال شماره‏های پیشین ماهنامه،مقالات منتخب آورده شده است. مقاله اول در این شماره "SuggestionModel for Customer Service Enhancement Using Passive  RFID to  prevent a Fake OF Iranian Carpet" نام دارد. در این مقاله به منظورشناسایی نیاز مشتریان فرش دستباف و با بکارگیری تکنولوژی RFID مدلی پیشنهاد شده است که با استفاده از تگ‏ها و فرکانس UHF تا فاصله 2/2 متری، مشتری بتواند به راحتی مطابق با نیازش از طریق تطابق آن با مشخصات فرش در پایگاه داده‏ها، فرش مورد نظر را انتخاب کرده و همچنین از خرید و فروش فرش تقلبی نیز جلوگیری به عمل آید. 
مقاله دوم نیز "استراتژی‏های مدیریت تغییر برای موفقیت در پیاده‏سازی سیستم‏های ERP" نام دارد که در این مقاله با بررسی 12 مورد از پروژه‏های ERP که با موفقیت همراه بوده به شناسایی و تعیین اجزای استراتژی‏های مدیریت تغییر برای پیاده‏سازی موفق ERPپرداخته شده است.
فصل سوم مطالعه موردی شرکت بین‏المللی ماشین‏های تجاری (IBM)است و فصل چهارم این شماره نیز به ترجمه مقاله "Conceptiondevelopment and implementation of an e-Government maturity model in publicagencies" اختصاص داده شده است که در سال 2011در نشریه Government Information Quarterlyمنتشر شده است. این مقاله به تشریح چگونگی ایجاد، طراحی، توسعه وآزمایش مدل بلوغ دولت الکترونیکی توسط مقامات دولتی متخصص از چندین سازمان دولتی می‎پردازد که در نهایت در 30 سازمان دولتی منتخب در شیلی اعمال شده و منجر به ایجاد اولین ابزار رسمی اندازه‏گیری، ارزیابی و رتبه‏بندی برای آمادگی دولت الکترونیکی شده است.