با ظهور و توسعه دانش فناوری اطلاعات و راهیابی آن به حوزه تجارت و اقتصاد، مفاهیم جدیدی چون بازاریابی الکترونیکی پدید آمده و دریچه جدیدی را به روی مباحث بازاریابی گشوده است. در حوزه تجارت و اقتصاد، امروزه بازاریابی یک فعالیت مهم و راهبردی به حساب میآید و همواره بنگاههای تجاری و اقتصادی این عامل مهم را در برنامههای استراتژیک خود در نظر میگیرند. از آنجایی که دنیای رو به رشد به سمت الکترونیکی شدن تمامی فعالیتهای جاری بنگاهها در حرکت است، بازاریابی نیز از این تغییرات بینصیب نمانده و بازاریابی الکترونیکی در برنامههای استراتژیک بنگاهها و سازمانهای موفق تجاری جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. بر اساس تعاریف متعدد ارایه شده، بازاریابی الکترونیکی همان فرایند تبلیغات الکترونیکی و فروش الکترونیکی است. به عبارت دیگر هر چه فرایند فروش و تبلیغات به روش الکترونیکی انجام گیرد میتوان گفت که جامعه در حال حرکت و گذار از بازاریابی سنتی به سمت بازاریابی الکترونیکی است. از آنجایی که بازاریابی الکترونیکی مفهوم گسترده و قابل توجهی در تجارت الکترونیکی میباشد، در فصل اول این شماره از ماهنامه به بررسی استراتژیهای بازایابی الکترونیکی پرداخته و سپس یک مدل اقتضایی نیز در این زمینه پیشنهاد شده است. براساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در زمینه بازاریابی الکترونیکی، استراتژی های بازاریابی الکترونیکی به چهار دسته اصلی تقسیم بندی میشوند که شامل استراتژی بازاریابی مبادله ای، استراتژی بازاریابی پایگاه داده ها، استراتژی بازاریابی رابطه ای و استراتژی بازاریابی مبتنی بر دانش هستند.
فصل دوم به دو مقاله منتخب اختصاص یافته که اولین مقاله آن به تعریف مفهوم جدیدی در بحث انتخاب تأمینکنندگان تحت عنوان Proactive Supplier Selection میپردازد. این مفهوم با استفاده از خاصیت event-based بودن عوامل سیار و با پیشبینی نیازهای مشتریان به منظور دستیابی به چابکی و انعطافپذیری زنجیرهتأمین، تعریف شده است.
مقاله دوم در این فصل "تأثیر دولت الکترونیکی بر رضایت شهروندان و بهبود امور اداری" نام دارد. در این مقاله به بررسی یکی از ابعاد دولت الکترونیکی که خدمات دولت به شهروندان (G2C ) است و اثرات توسعه آن بر رضایت شهروندان و بهبود امور اداری پرداخته شده است. مفاهیم مطرح شده در این رابطه شامل: ابعاد دولت الکترونیکی، ذینفعان دولت الکترونیکی، انتظارات شهروندان از دولت، تاثیرات دولت الکترونیکی بر شهروندان، نقش دولت الکترونیکی در سازمانها و تاثیر بر امور اداری و افزایش تعامل با شهروندان میباشد.
فصل سوم این شماره از ماهنامه، مطالعه موردی شرکت آمازون است که به عنوان یکی از بازارهای خردهفروشی اینترنتی معروف و شناختهشده در سطح جهان محسوب میشود.
فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "The Contextual Benchmark Method: Benchmarking e-Government services"است که در سال 2010 در شماره 27 نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. در این مقاله سعی بر آن است که روش جدیدی برای ارزیابی خدمات دولت الکترونیکی ارایه شود.