ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره سیزدهم

در عصر حاضر با پیشرفت‏ روزانه علم و تکنولوژی خصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی زندگی بشر همواره با موج عظیمی از تغییرات مواجه است. این تغییرات مداوم تمامی جنبه‏های زندگی و تمامی نیازهای آدمی را در بر می‏گیرد. از این‏رو سعی شده است در بخش‏های مختلف این ماهنامه به نحوی تاثیر رشد شتابان فناوری اطلاعات در نیازهای روزمره و گوناگون بشر مورد بررسی قرار گیرد.

از آنجایی که یکی از ابتدایی‏ترین و یا شاید تا حدودی مورد توجه‏ترین نیازهای آدمی را می‏توان میل به حرکت و تغییر مکان و آشنایی با فرهنگ‏ها، آداب و رسوم و مکان‏های مختلف دانست، گردشگری و میل به سفر از جمله مباحثی است که می‏تواند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار مورد توجه قرار گیرد. لذا فصل اول این شماره از ماهنامه دولت الکترونیکی به بررسی گردشگری و چگونگی تغییر و تحول آن با ورود فناوری اطلاعات به این حوزه اختصاص یافته است. امروزه گردشگری به ‏عنوان پدیده‏ای اجتماعی-اقتصادی و از مهم‏ترین منابع درآمدی کشورها، به یکی از بزرگ‏ترین و متنوع‏ترین صنایع دنیا تبدیل شده است. گردشگری به‏ معنای سفر کردن با مقاصد تفریحی، گذراندن اوقات فراغت و یا انجام تجارت است. سازمان جهانی گردشگری، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد و سازمانی بین‏المللی در زمینه گردشگری است. طبق تعریف این سازمان، گردشگری شامل فعالیت‏هایی از قبیل مسافرت و اقامت در مکانی به غیر از محل اقامت به مدت حداکثر یک سال با اهداف تفریحی، تجاری یا مقاصد دیگر می‏شود. با ورود به عرصه فناوری اطلاعات و توضیح پدیده‏ای به نام دولت الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی نیز به عنوان یکی از مباحث این پدیده مورد توجه قرار گرفت.

فصل دوم به دو مقاله منتخب اختصاص یافته که اولین مقاله آن به بررسی فرصت‏ها و چالش‏های پیش روی دولت الکترونیکی پرداخته و این بررسی را با ارایه یک مدل پیشنهادی انجام داده است.

مقاله دوم در این فصل مروری بر عوامل مؤثر بر اعتماد در تجارت الکترونیکی نام دارد. مباحث امنیت و اعتماد در تجارت الکترونیکی همواره یکی از مهترین عوامل موفقیت اینگونه کسب و کارها به حساب آمده و وجود اعتماد شرط اساسی در هر داد و ستد محسوب می‏شود. این مقاله نیز سعی دارد تنها به بیان مختصر و مقدماتی عوامل دخیل در افرایش یا کاهش اعتماد در تجارت الکترونیکی بپردازد.

فصل سوم این شماره از ماهنامه مطالعه موردی شرکت تسکو است که به عنوان از خرده‏فروشان بزرگ و معتبر در سراسر جهان محسوب می‏شود.

فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "ONLINE GOVERNMENT ADVISORY SERVICE INNOVATION THROUGH INTELLIGENT SUPPORT SYSTEMS" است که در سال 2010 در نشریه "Information & Management" منتشر شده است. این مقاله با هدف استفاده از تجربه کشورهایی با شاخص‏های بالاي آمادگی دولت الکترونیکي و با تمرکز بر توانمندسازی، به شناخت روش‏هايي می‏پردازد که از طريق آن‏ها می‏توان سیستم‏های حمایتی هوشمند آنلاین را توسعه داد.