ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره دوازدهم

در دنیای رو به رشد امروز، شهروندان به منظور انجام کلیه فعالیت‏های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... خود نیازمند برخورداری از اطلاعات ضروری در هر زمینه می‏باشند. در این راستا نقش دولت در زمینه اطلاع‏رسانی به شهروندان بسیار حایز اهمیت بوده و ضروری است تا شیوه‏های ارتباطی دولت و شهروندان بهبود یابند. این مهم با استفاده از خدمات دولت الکترونیکی امکان‏پذیر است. با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، امروزه مفاهیم نوینی در مباحث مربوط به دولت الکترونیکی مطرح شده است و همواره سعی بر این بوده که بر سرعت دسترسی به اطلاعات به روز افزوده شود. در این راستا دولت سیار به عنوان یكی از شاخه‌های مهم دولت الكترونیكی، تحول قابل ملاحظه‏ای در حوزه ICT به وجود آورده است. توسعة روزافزون و افزایش ضریب نفوذ دستگاه‌های بی‌سیم قابل حمل خصوصاً تلفن همراه و قابلیت دسترسی شهروندان "در هركجا و در هر زمان" به خدمات ارایه‌شده روی آن‏ها، این ادوات را به ابزارهایی جذاب و مناسب برای ارایه خدمات مجازی تبدیل نموده است. به‏منظور آشنایی با خدمات و مفاهیم دولت سیار، فصل اول این شماره از ماهنامه دولت الکترونیکی به معرفی مفاهیم، حوزه‏ها، مزایا و مشکلات دولت سیار اختصاص یافته است. علاوه بر این، در این فصل تأثیرات دولت سیار در حوزه حکومت سیار و به‏ویژه سازمان‏های دولتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مطابق با روال پیشین ماهنامه، در فصل دوم، دو مقاله منتخب آورده شده است. از آنجایی که مالیات الکترونیکی یکی از خدمات قابل توجه در حوزه دولت الکترونیکی به شمار می‏رود، اولین مقاله این فصل، طراحي و ارایه مدلي جهت پذيرش اظهارنامه مالياتي الكترونيكي در اداره كل امور مالياتي استان قزوين می‏باشد. در این مقاله با بررسي اقتصاد ديجيتال، دولت الكترونيكي و سيستم اظهارنامه مالیاتی الكترونيكي در ايران و همچنين با بررسي مدل‏ها و نظريه‏هاي علمي رايج در اين زمينه از جمله نظريه يكپارچه پذيرش و استفاده از فناوري، مهمترين عواملي كه بر روي پذيرش اين سرويس الكترونيكي جديد توسط شهروندان تاثير دارند، مورد شناسايي قرار گرفته‏اند.

دومین مقاله در فصل دوم به معرفی مدل‏های پیشنهادی مبتنی بر منطق فازی به‏منظور اندازه‏گیری آمادگی الکترونیکی اختصاص دارد. در این مقاله با استفاده از رویکرد فازی، به معرفی ابزاری جهت اندازه‏گیری آمادگی الکترونیکی پرداخته شده است. روش‏های معرفی‏شده در این مقاله می‏توانند به‏منظور اندازه‏گیری میزان آمادگی الکترونیکی در سطح شرکت‏های کوچک و متوسط، بزرگ و حتی یک کشور مورد استفاده قرار گیرند.  

فصل سوم این شماره از ماهنامه نیز به مطالعه تجارب کشور هند در زمینه پیاده‏سازی دولت الکترونیکی اختصاص یافته است. طی سال‏های اخیر، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور هند پیشرفت چشمگیری داشته است، به‏گونه‏ای که امروزه از این کشور به‏عنوان نمونه‏ای موفق در زمینه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی یاد می‏شود. به‏همین دلیل مطالعه اقدامات، راهبردها، سیاست‏ها و پروژه‏های انجام‏شده در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیکی در این کشور می‏تواند به‏عنوان یک الگوی موفق مورد توجه و استفاده کشورهای دیگر  قرار گیرد.

فصل چهارم ترجمه مقاله The willingness of e-Government service adoption by business users: The role of offline service quality and trust in technology است که در سال 2011 در نشریه "Government Information Quarterly" منتشر شده است. اين مقاله سعی دارد به این سؤال پاسخ دهد که چرا برخي از کاربران تجاری به پذيرش برنامه‏هاي كاربردي دولت الكترونيكي جهت انجام تعاملات با دولت تمايل بیشتری دارند