ماهنامه دولت الکترونیکی - شماره دهم

ظهور و رشد سریع شبکه‏های ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر تحول شگرفی را در شیوه‏های داد و ستد و تعاملات بین فعالان اقتصادی پدید آورده و علاوه بر شیوه‏های الکترونیکی داد و ستد منجر به ظهور مفاهیم جدیدی چون تجارت سیار، دولت سیار، بازارهای مجازی و اینترنتی و ... شده است. تجارت سيار به كليه فعاليت‏هاي مرتبط با تعاملات تجاري از طريق شبكه‏هاي ارتباطي بر روي وسايل موبايل گفته مي‏شود. تجارت سيار را مي‏توان افقي از تجارت الكترونيكي دانست چرا که تجارت سيار به عنوان مرحله‏ای از توسعه تجارت الكترونيكي، از اصول اوليه آن پيروي مي‏كند اما كانال ديگري براي دسترسي به اينترنت به شمار مي‏رود كه برای فرآيندهاي تجارت الكترونيكي ایجاد ارزش افزوده‏ كرده و راه‏هاي جديدي را براي پاسخگويي به نيازهاي مشتريان فراهم مي‏كند. در شماره قبلی ماهنامه دولت الکترونیکی تجارت سيار از منظر دو عنصر مهم، مشتريان و تكنولوژي، مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این مبحث، فصل اول این شماره از ماهنامه به معرفی و تشریح مدل‏هاي درآمدی و كسب‏وكار مطرح در دنياي تجارت سيار اختصاص یافته است.

مطابق با چارچوب جدید ماهنامه، در فصل دوم دو مقاله منتخب آورده شده است که اولین مقاله عوامل تأثیرگزار بر وفاداری الکترونیکی مشتریان در فروشگاه‏های الکترونیکی را مورد بررسی قرار می‏دهد. در یک تعریف وفاداری مشتری، تعهد عمیق مشتری به خرید مجدد محصول/خدمت ارایه‏شده به طور مداوم در آینده است که علیرغم تاثیرات موقعیتی و تلاش­های بازاریابی که پتانسیل رفتن مشتری به سمت سایر فروشندگان را فراهم می­آورد، منجر به خرید از برند مشابه و یا مجموعه­های مشابه از برند می­شود. همچنین وفاداری الکترونیکی عبارتست از نگرش مثبت مشتری نسبت به فروشنده الکترونیکی که منجر به تکرار رفتار خرید می­شود. در دنیای رقابتی امروز خصوصاً در بازارها و فروشگاه‏های الکترونیکی، وفاداری مشتری راه کلیدی دست‏یابی به سود است. هزینه بالای جذب مشتری موجب می‏شود بسیاری از روابط با مشتریان در تراکنش­های اولیه از سودآوری لازم برخوردار نباشد. به همین دلیل وفاداری، تبدیل به یکی از ضروریات اقتصادی برای فروشگاه­های الکترونیکی شده است.

دومین مقاله در فصل دوم مربوط به بررسی میزان اثرگزاری توسعه دولت الکترونیکی بر بهره‏وری نیروی کار است. پرواضح است که به لحاظ نظری توسعه دولت الکترونیکی باعث کاهش اتلاف وقت و هزینه‏های اضافی و افزایش استفاده بهینه از هر یک از عوامل تولید می‏شود و یکی از این عوامل نیز نیروی کار است که در این مقاله به لحاظ آماری و با استفاده از روش‏های تخمین اقتصادی ارتباط بین بهره‏وری نیروی کار و توسعه دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است. 

 فصل سوم این شماره از ماهنامه به مطالعه موردی فروشگاه حراجی اینترنتی eBay اختصاص یافته است. eBayاز جمله بازارهای حراجی اینترنتی پیشرو در دنیا است که در سال 1995 تأسیس شده است. این سایت با بیش از 94 میلیون کاربر فعال، یکی از پربیننده‏ترین سایت‏های تجارت الکترونیکی در جهان است.

فصل چهارم نیز ترجمه مقاله "Do they want it? Do they use it? The Demand-Side of e-Government in Australia and New Zealand" است که در شماره 27 نشریه Government Information Quarterly" " در سال 2010 منتشر شده است. اين مقاله با استفاده از نظرات حاصل از 435 مصاحبه‏‏ تلفني انجام شده در استراليا و 498 مصاحبه تلفني انجام شده در نيوزلند، طرف تقاضاي دولت الكترونيكي را مورد بررسي قرار داده و به سنجش استفاده و حمايت از ابزار‏هاي دولت الكترونيكي توسط شهروندان و متقاضیان نیوزلند و استرالیا پرداخته است