به گزارش اقتصاد پنهان ، بسیج در عرصههای علمی و پژوهشی میبایست به عنوان جهادگری آگاه و عالم، گام در عرصه مبارزهای جانانه برداشته و پرچمدار جهاد علمی باشد.
بدین منظور و با عنایت به تقویت بنیانهای فکری و علمی بسیجیان و علاقمندان به حوزه علم، اندیشه و پژوهش پایگاه مقاومت بسیج غدیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برنامههای متنوعی را با رویکرد جهاد علمی تدارک دیده است.
در همین رابطه در نخستین گام، برگزاری مجموعهای از سخنرانیهای علمی برای تئوریزه کردن اقتصاد پنهان ، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و عملیاتی کردن نتایج علمی کسب شده در نظر گرفته شده است.
این سخنرانیها ماهانه برگزار و نتایج آن به صورت گسترده و در قالبهای مورد نیاز منتشر خواهد شد.
در اولین جلسه از این مجموعه سخنرانیها که در سالن شهید حاج قاسم سلیمانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، سیدحسین پاریاب دبیرکل انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران در خصوص بررسی نقش کسب و کارهای الکترونیکی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز سخنرانی کرد.
ایشان عوامل موثر بر شکل گیری قاچاق کالا را به شرح زیر برشمرد:
- ضعف تولید داخلی در پاسخ به نیازهای کمی و کیفی
- ممنوعیت و محدودیت ورود و صدور برخی کالاها
- هزنیه های بالای مترتب بر واردات رسمی کالا
- فساد اداری و برخی انحصارات
- تعدد تناقض و ناکارامدی قوانین و مقررات بازرگانی و کسب وکار
- نبود کنترل موثر بر نظام گردش پولی و مالی
- نبود نظارت دقیق بر ناوگان حمل و نقل دریایی و خشکی
- نابسامانی اسکله ها
- توسعه نیافتگی مناطق مرزی
- بروکراسی حاکم بر تجارت فرامرزی
- عدم آگاهی مصرف کنندگان از پیامدهای ناگوار اقتصادی قاچاق کالا
- میزان تعرفه بالا
- چند نرخی بودن ارز
- تفاوت قابل ملاحظه قیمت میان کالای قاچاق با کالای مشابه داخلی
- پرداخت یارانه به برخی کالاها
- قوانین و مقررات مبادلات مرزی
- قانون گریزی یا بی اطلاعی از برخی قوانین
- فقر و بیکاری
- باورها و پندارهای تاییدکننده عمل قاچاق
- رقابتپذیر نبودن کالاهای داخلی
- تبلیغات رسانهای و ایجاد نیاز کاذب به خرید کالاهای قاچاق
- گرایش به مصرف کالاهای خارجی
- گستردگی مرزهای آبی، کوتاهی مسیر و نابسامانی اوضاع سیاسی و اقتصادی برخی همسایگان کشور
ایشان در ادامه، استفاده از فناوری اطلاعات را یکی از راهبردها و راهکارهای مبارزه با فساد، قاچاق و عدم شفافیت برشمرد و لازمه آن را استفاده از داده و اطلاعات درست، به روز و در دسترس دانست و دو نقش اساسی برای داده و اطلاعات برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ضروری دانست که عبارتند از لزوم داشتن اطلاعات و دادههای مربوط به میزان قاچاق کالا و دیگری دسترسی به اطلاعات سازمانی و یا ملی برای پیشبینی و جلوگیری از بروز مشکلات و پیشگیری از قاچاق کالا.
دبیرکل انجمن علمی تجارت الکترونیکی زیربنای هوشمندی سازمان ها را استفاده از ابزارها و تکنیک هایی مانند هوش تجاری، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، داده کاوی و غیره اعلام نمود.