با اینکه این روزها داشتن یک خودرو پرنده هم کار بزرگی است، لازم است بدانید «لری پیج» موسس شرکت گوگل در حال حاضر 3 ماشین پرنده دارد.

او ابتدا کارش را با «کورا» تاکسی پرنده دونفره آغاز کرد و در ادامه هم یک قایق پرنده زیبا با نام «فلایر» را معرفی کرد که هردوی این خودروهای پرنده توسط شرکت «کیتی هاوک» طراحی و ساخته شده‌اند. هفته گذشته هم معلوم شد که لری پیج یک استارت‌آپ خودروی پرنده دیگر با نام «اوپنر» را هم تاسیس و راه‌اندازی کرده است. لری پیج ابتدا هیچ خبری راجع به این شرکت منتشر نکرد اما پس از اینکه مدارکی مبنی بر وجود چنین استارت‌‌آپی منتشر شد، «اوپنر» طی یک کنفرانس طبوعاتی معرفی گردید. حال همه می‌دانند لری پیچ صاحب 2 استارت‌آپ بزرگ در زمینه طراحی و ساخت خودروهای پرنده است.

این ماشین‌های پرنده که خودروهای پرنده الکتریکی هم نامیده می‌شوند، در اصل اسکوترهای برقی صنعت هوایی به‌حساب می‌آیند. بسیاری از شرکت‌ها از اوبر گرفته تا ایرباس به‌دنبال ساخت خودروهای پرنده خود و همچنین راه‌اندازی خطوط هوایی مورد نیاز برای به پرواز درآودن آنها هستند. علاوه بر این شرکت‌های استارت‌آپ‌های بزرگی همچون «جابی» که در ایالات متحده قرار دارد، «ولوکوپتر» از آلمان و «ایهنگ» از چین هم سخت به دنبال معرفی خودروهای پرنده خود در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

حال چرا لری پیچ دو استارت‌آپ جداگانه را راه‌اندازی کرده و برای هرکدام یک ساختمان کاملا مجزا و بدون هرگونه ارتباط در نظر گرفته؟ ممکن است دلیل چنین تصمیمی این باشد که مدیران این دو شرکت طبق گزارش‌ها خیلی با یکدیگر سازگاری ندارند. علاوه بر این لری پیچ حالا صاحب 3 پروژه پیشرفته و بزرگ در زمینه خودروهای پرنده در دنیا است و از این حیث از رقبای اصلی خود یعنی جابی، اوبر و ایرباس که خودروهایشان فعلی در مرحله آزمایشی قرار دارد پیش گرفته است و به همبن دلیل نمی‌تواند این 3 پروژه را تحت هدایت یک شرکت به مرحله بهره‌برداری برساند.

حضور پیج در عرصه خودروهای پرنده با حضور در شرکتی با نام «Levt Inc» در سال 2010 آغاز شد که البته این موسسه ابتدا توسط پروفسور «یان کرو» تاسیس شده بود. یان کرو یکی از اولین افرادی بود که پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه مواد سبک وزن مرتبط با بدنه هواپیماها، کنترل اتوماتیک هواپیماها و همچنین لتری و موتورهای الکتریکی به‌وجود آورد و همین کشفیات موجب پدید آمدن خودروهای پرنده الکتریکی فاقد راننده شد.

ایده‌ی اصلی درباره مزیت خودروها و تاکسی‌های پرنده این است: تاکسی‌های پرنده از لحاظ تئوری در مقایسه با هلیکوپترهای امروزی ایمن‌تر و کم صداتر هستند. علاوه بر این این خودروها می‌توانند از نقاط مختلف مانند گاراژها و خیابان‌های شهری با کمترین فضا پرواز کنند و فرود بیایند. طرفداران این دسته از خودروها معتقدند که خوردوهای پرنده می‌توانند کلید حل مشکلات در جاده‌های پر ترفیک شهرهای شلوغ باشند، البته خطرات مرتبط با افراد و اشیائی که در زیر و نزدیکی این خودروهای پرنده ممکن است قرار داشته باشند خیلی واضح و شناخته شده نیست.

مسئله بعدی اینکه در حال حاضر هیچ خودروی پرنده الکتریکی و حتی هیبریدی در دنیای واقعی وجود ندارد و همین مسئله باعث باعث پیچیده‌تر شدن قضیه احتمالات مرتبط با این دسته از خودروها شده است چراکه مهندسین باید باتری‌‌های مخصوص با ظرفیت بسیار بالا برای این خودروها طراحی کنند چراکه پرواز کردن این خودروها به انرژی زیادی نیاز دارد و باتری‌های امروزی فعلا جوابگوی پروازهای طولانی این پرنده‌ها نیستند. بسیاری از محققین معتقدند سالها طول می‌کشد تا باتری‌هایی با ظرفیت کافی برای انجام پروازهای طولانی مدت با این دسته از خودروهای پرنده ساخته شوند. ضمنا تصویب قوانین مرتبط با خودروهای پرنده درون شهری و کسب مجوزهای لازم توسط شرکت‌های تولید کننده این دسته از خودروهای پرنده هم موانع و چالش‌های به‌خصوص خود را دارد.

اما با وجود این مشکلات، به‌نظر می‌رسد لری پیچ خیلی نگران ریسک‌ها و موانع سر راه این دسته از خودروها نیست. شاید او هیچگاه راجع به خودروهای پرنده و چالش‌های پیش روی آن صحبت نکرده اما همه می‌دانند او یکی از برجسته‌ترین و اصلی‌ترین رهبران شرکت گوگل و آلفابت در زمینه پیشبرد برنامه‌های پرخطر و تقریبا غیرممکن گوگل در زمینه‌های مختلف بوده است و همواره هیچ ترسی برای کشف و ساخت تکنولوژی‌ها جدید نداشته است. او در کنفرانس گوگل در سال 2013 گفت: «باید بر روی ساخت چیزهایی تمرکز کنیم که تابحال وجود نداشته‌ و کسی جرات ساخت آنها را نداشته است.»

پیج برخلاف بسیاری از مدیران که چند شرکت را به‌طور همزمان هدایت می‌کنند، تصمیم گرفته «رقابت دشمنانه» را جایگزین «رفاقت و همکاری» کند. به همین دلیل او رقابت بین دو شرکت کیتی هاوک و اوپنر را نه تنها یک ایراد، بلکه یک مزیت مهم می‌داند. طبق گزارش‌ها پیج تمایل زیادی به رقابت شدید بین مهندسین این دو شرکت دارد چراکه معتقد است بدون توجه به نتیجه این رقابت، برنده اصلی خود او و پروژه خودروهای پرنده خواهند بود.

به‌نظر می‌رسد رقابت بین دو شرکت لری پیج امروزه شکل جدی‌تری به‌خود گرفته و علاوه بر اینکه کارکنان کیتی هاوک رفت و آمد خیلی کمی به شرکت اوپنر دارند، این شرکت ذره‌ای از اطلاعات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و فردی کارکنان خود را در اختیار اوپنر قرار نمی‌دهد و در مقابل هم اوپنر در پروژه‌های کیتی هاوک هیچ دخالتی نمی‌کند. طبق گفته‌های یکی از کارکنان اوپنر، این شرکت هیچ یک از منابع خود را تابحال با کیتی هاوک به اشتراک نگذاشته است. عملا تنها نقطه اشتراک این دو شرکت، صاحب اصلی آنها یعنی لری پیج است.

شرکت کیتی هاوک ابتدا مارس امسال خودروی پرنده خود را با نام «کورا» در نیوزلند به صورت آزمایشی به پرواز درآورد. پس از آن نوبت به اوپنر رسید که هفته پیش طبق اخبار خودروی پرنده خود را با نام «بلک فلای» به پرواز در بیاورد. ظاهرا بلک فلای ظاهری زیباتر و حرفه‌ای‌تری در مقایسه با کورا دارد البته حداکثر سرعت و توان پیمایش آن در مقایسه با کورا مقداری کمتر است. بلک فلای دارای 8 پروانه مجزا و سیستم پاراشوت در زمان سقوط احتمالی است. این ویژگی در خودروی پرنده کورا هم دیده می‌شود اما در دیگر خودروی پرنده کیتی هاوک یعنی «فلایر» چنین ویژگی وجود ندارد.

سه پروژه خودروهای پرنده الکتریکی لری پیج به‌لطف وجود مهندسین توانمند و سخت‌کوش او و همچنین سرمایه‌گذاری‌های اخیر وی به این مرحله رسیده‌اند. حال برای رساندن این خودروها به مرحله تولید انبوه و استفاده عمومی، لری پیج باید مراجع قانونی مرتبط و همچنین مردم را قانع کند که این خودروها ایمن و دارای قیمت قابل قبولی هستند و قرار نیست تنها وسیله‌ای برای تفریح افراد میلیونر و صاحب قدرت باشند. اگر پیج بتواند با موفقیت از سد این مانع مهم عبور کند احتمالا فرمانروای اولین و بزرگترین امپراطوری خودروهای پرنده در جهان خواهد شد و هیچ شرکتی تا سالها بعد قادر به رقابت با او نخواهد بود.

منبع: TheVerge


برگرفته از: itiran.com