کسب و کار تبلیغات آمازون، گوگل و فیسبوک را تهدید می‌کند

 اگر بخواهیم به شرکت‌های خرده‌فروشی اشاره کنیم که به علت حضور شرکت بزرگ آمازون در بازار تحت فشار هستند، می‌توانیم تعداد زیادی را نام ببریم؛ اما تحلیل‌گران و مؤسسه‌‌های تبلیغاتی اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که آمازون به شکل تدریجی در حال رشد در بازاری است که اکنون در اختیار شرکت‌های گوگل و فیسبوک قرار دارد.

کسب و کار تبلیغات آمازون با حدود ده سال پیشینه، بازدهی و درآمد چشم‌گیری ندارد؛ اما به نظر می‌رسد این روند در حال تغییر باشد. نخستین نشانه‌ها برای چنین تحلیلی در ماه ژوئن سال گذشته در نشست سالانه غول تبلیغاتی یعنی شرکت WPP رؤیت شد. مارتین سورل، مدیر اجرایی WPP، در آن زمان اعلام کرد که شرکتش مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار در بخش تبلیغات آمازون هزینه خواهد کرد.

آمازون کسب‌ و ‌کار تبلیغات خود را مجزا از سایر بخش‌ها نمی‌داند و اطلاعات مربوط به آن را جداگانه اعلام نمی‌کند؛ اما بر اساس نظر داگ آنموت، تحلیلگر شرکت جی. پی. مورگان، آمازون در سال ۲۰۱۷ درآمدی معادل ۲.۸ میلیارد دلار بخش تبلیغات کسب کرده است. این مبلغ در مقایسه با درآمد گوگل در سال ۲۰۱۷ از بخش تبلیغات که رقمی معادل ۷۳ میلیارد دلار بوده است بسیار ناچیز به نظر می‌رسد؛ اما آنموت پیش‌‌بینی می‌‌کند که آمازون در سال ۲۰۱۹ با رشد کمی بیشتر از دو برابر، رقم ۶.۶ میلیارد دلار را نصیب خود خواهد کرد.

موفقیت آمازون در بخش تبلیغات مستقیما به کسب و کار خرده‌فروشی این شرکت مرتبط است. بر اساس اطلاعات شرکت مشاور کدنت (Cadent)، شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی امروزه بیشتر از هر زمان دیگری وابسته به تبلیغات دیجیتال هستند و کمتر به تبلیغات غیر دیجیتال رغبت نشان می‌دهند. کسب و کار تبلیغات گوگل بر این الگو استوار است که کاربر در حال جستجو برای خرید کالایی خاص با مشاهده تبلیغات مرتبط، به خرید دیگری هم ترغیب می‌شود. گوگل داده‌های بسیار غنی از جستجوهای کاربران و تاریخچه جستجوی افراد داردو  فیسبوک به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد نمودار اجتماعی کاربران و داده‌های دیگری نظیر اینکه در چه موقعیت مکانی اقدام به خرید کالاهایی خاص کرده‌اند، با هم ترکیب کنند.

اما آمازون به مجموعه بزرگی از داده‌های دیگری دسترسی دارد که شرکت‌های گوگل و فیسبوک از آن بی‌بهره هستند. بر اساس تحقیقات، بیش از نیمی از جستجوهای کاربران به‌منظور خرید محصولات، در سایت آمازون صورت می‌گیرد و در این میان، بخش بزرگی از آن‌ها در همین سایت به نتایج مورد نظر خود می‌رسند. نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهند که این آمار به شکل سالانه به نفع آمازون در حال افزایش است.

منبع: زومیت zoomit.ir

0 نظر   |    شنبه، 21 بهمن 1396 12:5

نظرها

ارسال یک نظر

تذکر: تگ‌های اچ‌تی‌ام‌ال مجاز نیستند