به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، شرکت "توشیبا"(Toshiba) از یک ربات کنترل از راه دور رونمایی کرده که به دو انبر مجهز است و انتظار می‌رود بتواند به کاوش درون یکی از راکتورهای آسیب دیده ژاپن در زمین‌لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ بپردازد.

این ربات طوری طراحی شده که بتواند از یک لوله بلند ۱۱ متری پایین برود و سوخت داخل مخزن ابتدایی راکتور واحد دو را لمس کند. این راکتور، توسط شرکت‌های توشیبا و "جنرال الکتریک"(General Electric) ساخته شده بود.

پس از زمین‌لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ و تخریب سیستم‌های خنک کننده، سه رآکتور دچار آسیب شدند. کاوشگر پیشین که حامل یک دوربین بود، سال گذشته تصاویری را از سوخت مذاب داخل رآکتور ثبت کرد و کاوشگر رباتیکی که به دو رآکتور دیگر فرستاده شده بود، توانست سوخت آسیب‌دیده را ردیابی کند اما محل دقیق، محتویات و جزئیات بسیاری ناشناخته ماندند.

واحد سیستم‌های انرژی توشیبا اعلام کرد آزمایش‌هایی که قرار است در ماه فوریه روی کاوشگر جدید صورت گیرند، کلید تعیین تجهیزات و فناوری‌های کامل مورد نیاز برای حذف بقایای سوخت هستند و بخش چالش‌برانگیز فرآیند در حال استقراری به شمار می‌روند که شاید دهه‌ها زمان ببرد.

کاوشگری که سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت و به دوربین ساخت شرکت توشیبا مجهز بود، مقدار زیادی از بقایای سوخت را در این ناحیه کشف کرد.

این ربات جدید ۳۰ سانتی متری، به یک دوزیمتر سنجش تشعشع، یک دماسنج، لامپ‌های LED، یک دوربین و یک جفت انبر مجهز است که به آن کمک می‌کنند به آرامی از لوله پایین برود. یک کابل به پشت ربات متصل است و به آن کمک می‌کند از لوله آویزان شود و به پایین‌ترین قسمت پایه مخزن راکتور برود. این ساختار دقیقاً زیر هسته راکتور قرار دارد.

 

 

"جون سوزوکی"(Jun Suzuki)، مدیر گروه سیستم‌های ذخیره انرژی توشیبا گفت: گروه توشیبا در نظر دارد از انبرهای این ربات برای لمس و برداشتن بقایای سوخت استفاده کند. این انبرها می‌توانند توده‌ای به پهنای هشت سانتی‌متر و وزن دو کیلوگرم را نگه دارند تا جزئیات آن بررسی شود. ما تاکنون، تنها توانسته‌ایم این بقایا را ببینیم؛ درحالی که باید آنها را تجزیه کنیم، برداریم و از راکتور بیرون بیاوریم. لمس کردن این بقایا مهم است زیرا برنامه ما برای مرحله بعد، نمونه‌برداری از آنهاست.

این ربات به جای بررسی ترکیبات رادیواکتیو یا جزئیات دیگری که به نمونه‌برداری و نگهداری نیاز دارند، شرایط فیزیکی بقایای سوخت را بررسی خواهد کرد.

"تسوتومو تاکیوچی" (Tsutomu Takeuchi)، مدیر گروه ارشد سیستم‌های ذخیره انرژی توشیبا گفت: در آغاز پروژه، کار یافتن و برداشتن بقایای سوخت صورت می‌گیرد. ما با این پروژه، گام بزرگ دیگری برمی‌داریم.

برنامه "شرکت نیروی برق توکیو"(TEPCO) و مقامات دولت ژاپن این است که تا پایان سال جاری، روش‌هایی برای حذف سوخت ذوب شده از هر سه راکتور آسیب‌دیده ارائه دهند تا این فرآیند جدید را در سال ۲۰۲۱ آغاز کنند.


برگرفته از: ictpress.ir